En relaterad fråga är givetvis - vad är ett tungt rollspel?
För mig är ett tungt regelsystem ett där jag behöver tänka på reglerna. Där det finns saker jag måste plugga in, eller slå upp. Om jag måste bläddra i en bok eller kolla i en tabell under spelets gång så ser jag nästan garanterat regelsystemet som "tungt". Då känns reglerna alltid, för mig, som en börda – helt oavsett hur mycket jag får tillbaka av systemet. Det känns för mig aldrig "tryggt" att kunna hitta något i regelboken, det känns enbart jobbigt att behöva öppna den.
Sedan finns det såklart grader i helvetet. Jag erkänner fullt ut att krångliga, plottriga, tunga regelsystem som BRP eller GURPS är mindre krångliga än till exempel Eon, och att Eon är mindre krångligt, plottrigt och tungt än vad till exempel The Riddle of Steel eller Phoenix Command är.
Mitt svar på huvudfrågan blir: Jag tror att det även i framtiden kommer att finnas både tunga, jättetunga och jättejättetunga spel. För mig personligen gör det ju ingen större skillnad vilken av dessa som dominerar, och jag har sett väldigt lite av den här tendensen folk pratar om med "lätta regelsystem". Jag skulle bli jätteglad om det började dyka upp lätta regelsystem på marknaden, men tills vidare får jag väl fortsätta pilla på mitt egna, antar jag.