Hur vill ni att Eon 5 blir?

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Svarte Faraonen;n346898 said:
Det här lyfter ju lite frågan om vad för slags material som är intressant till Eon (även om det snarare blir moduler till Eon 4 än ett Eon 5) -- sådant som ligger rätt nära generisk fantasy, eller sådant som är mer esoteriskt och unikt för Mundana?
Jag ser det som att det är bra att börja med det generiska för att sedan sväva ut till det mer exotiska. Det ger så att säga en bas från vilken andra saker kan bege sig i olika riktningar.
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,836
Location
Värnhem, Malmö
Staffan;n346916 said:
Jag ser det som att det är bra att börja med det generiska för att sedan sväva ut till det mer exotiska. Det ger så att säga en bas från vilken andra saker kan bege sig i olika riktningar.
Menar du i modulutgivning eller ens personliga kampanjer? Och skulle du säga att Jargien och Damarien är bekanta nog, eller behöver det vara de klassiska riddarfantasyländerna?

Jag ser ju gärna att Eon fokuserar mer på sina mindre klassisk fantasy-inspirerade regioner (Stora arkipelagen, Västlanden, Ordensstaten, Ebhron, etc), eftersom det där finns större möjligheter att göra något som är svårare att hitta i andra spel. Situationen är ju helt annorlunda nu än när Eon först kom ut -- då behövde det fylla den saknad många kände när DoD övergivit Ereb Altor genom att leverera klassisk fantasy, men nu finns det så många andra bra val för just det, så Eon kan fokusera mer på det som är unikt.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,159
Svarte Faraonen;n346927 said:
Menar du i modulutgivning eller ens personliga kampanjer? Och skulle du säga att Jargien och Damarien är bekanta nog, eller behöver det vara de klassiska riddarfantasyländerna?

Jag ser ju gärna att Eon fokuserar mer på sina mindre klassisk fantasy-inspirerade regioner (Stora arkipelagen, Västlanden, Ordensstaten, Ebhron, etc), eftersom det där finns större möjligheter att göra något som är svårare att hitta i andra spel. Situationen är ju helt annorlunda nu än när Eon först kom ut -- då behövde det fylla den saknad många kände när DoD övergivit Ereb Altor genom att leverera klassisk fantasy, men nu finns det så många andra bra val för just det, så Eon kan fokusera mer på det som är unikt.
Jag håller med. Jargien är en ganska tråkig setting (även om man har gjort dem bättre jämfört med hur den initialt beskrevs i geografica mundana) men nu är det dags att släppa Jargienboken och sen gå vidare till dem mer avlägsna exotiska regionerna du beskriver.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Svarte Faraonen;n346927 said:
Menar du i modulutgivning eller ens personliga kampanjer? Och skulle du säga att Jargien och Damarien är bekanta nog, eller behöver det vara de klassiska riddarfantasyländerna?
Både Jargien och Damarien är väldigt "mörka" länder - korruption, förtryck, och annat jävelskap. Plus att de är ganska magifientliga. I Jargien blir man bränd på bål rakt av, och medan det är mer otydligt i Damarien så är fortfarande Daak-kyrkan väldigt tongivande. Det är ju praktiskt när magireglerna inte finns, men nu finns det magiregler och då är det ju trevligt om de får komma till användning. Jag föredrar också mer positiva kampanjvärldar, där det förvisso finns problem men där de är av en lösbar art.

Just Asharina har också en praktisk blandning. Du har Sunariskogen vilket ger dig både Thism, Kirya, och Sanari-alver, plus Pyar i städerna och det finns säkert Henéaalver någonstans där också. Du har både Ghor- och Roghan-dvärgar i Khazim- och Kraalbergen, plus Zolod i städerna. Takalorr ligger i närheten så det dräller av olika sorters tiraker. Det finns cirefaliska intressen i norr, och jargiska intressen västerifrån. I Soldarn har du ett någorlunda klassiskt feodalsamhälle på gränsen till inbördeskrig (kommer inte ihåg om det faktiskt var utbrutet, men jag skulle nog säga att "på väg till" är mer intressant än "mitt uppe i", och i Asharien har du till stor del självständiga stadsstater och ett starkt "var din egen lyckas smed"-driv som funkar bra för äventyrande.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,159
Staffan;n346938 said:
Både Jargien och Damarien är väldigt "mörka" länder - korruption, förtryck, och annat jävelskap. Plus att de är ganska magifientliga. I Jargien blir man bränd på bål rakt av, och medan det är mer otydligt i Damarien så är fortfarande Daak-kyrkan väldigt tongivande. Det är ju praktiskt när magireglerna inte finns, men nu finns det magiregler och då är det ju trevligt om de får komma till användning. Jag föredrar också mer positiva kampanjvärldar, där det förvisso finns problem men där de är av en lösbar art.

Just Asharina har också en praktisk blandning. Du har Sunariskogen vilket ger dig både Thism, Kirya, och Sanari-alver, plus Pyar i städerna och det finns säkert Henéaalver någonstans där också. Du har både Ghor- och Roghan-dvärgar i Khazim- och Kraalbergen, plus Zolod i städerna. Takalorr ligger i närheten så det dräller av olika sorters tiraker. Det finns cirefaliska intressen i norr, och jargiska intressen västerifrån. I Soldarn har du ett någorlunda klassiskt feodalsamhälle på gränsen till inbördeskrig (kommer inte ihåg om det faktiskt var utbrutet, men jag skulle nog säga att "på väg till" är mer intressant än "mitt uppe i", och i Asharien har du till stor del självständiga stadsstater och ett starkt "var din egen lyckas smed"-driv som funkar bra för äventyrande.
Grejen men Asharina halvön är den är ganska gjord redan. Finns massa med moduler och äventyr redan, så hellre att man nu utforskar nya områden.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Evokee;n346940 said:
Grejen men Asharina halvön är den är ganska gjord redan. Finns massa med moduler och äventyr redan, så hellre att man nu utforskar nya områden.
"Massa" är väl att ta i. Det finns en såsbok på runt 100 sidor, som jag vill minnas var den första som släpptes till Eon 1. Det var över 20 år sedan, och skrivet till vad som effektivt är ett helt annat spel. Sedan finns det Jarla, som är ett rätt kasst äventyr och en rätt trälig såsbok för staden. Jag hade gärna sett vad dagens skörd av Eon-skribenter hade kunnat göra med området, med en modul i samma storleksordning som Damarien (drygt 300 sidor).

Det finns också mycket som hade behövt anpassas till Eon 4. Samoriska Läran och dess mysterier, lämpliga bakgrundstabeller för området (förmodligen olika för alver, dvärgar, asharier, och soldier), stats för olika folkslag, och så vidare. En av Eon 4s styrkor är att rollpersoner ofta får ganska djupa rötter i bakgrunder som säger en hel del om regionen de kommer från, men den styrkan kräver att man har nya tabeller för nya regioner.

Det hade i och för sig varit ett annat alternativ - en mer ingående version av Äventyrarens Handbok som har allt man behöver för att göra rollpersoner som inte är hemmahörande i Jargien (eller Damarien). Men jag gissar att det inte hade varit så praktiskt, då det kräver detaljkännedom om de olika regionerna som helt enkelt inte finns innan de är framtagna. Det hade kanske kunnat fungera om man begränsat sig till de folkslag och regioner som är beskrivna från förr: Asharien, Soldarn, Sunari, Dvärgfästen, Consaber, Thalamur, Learam, Tokon, diverse barbarfolk, Cirefaliska samväldet, Takalorr, o s v.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,159
Staffan;n346942 said:
"Massa" är väl att ta i. Det finns en såsbok på runt 100 sidor, som jag vill minnas var den första som släpptes till Eon 1. Det var över 20 år sedan, och skrivet till vad som effektivt är ett helt annat spel. Sedan finns det Jarla, som är ett rätt kasst äventyr och en rätt trälig såsbok för staden. Jag hade gärna sett vad dagens skörd av Eon-skribenter hade kunnat göra med området, med en modul i samma storleksordning som Damarien (drygt 300 sidor).

Det finns också mycket som hade behövt anpassas till Eon 4. Samoriska Läran och dess mysterier, lämpliga bakgrundstabeller för området (förmodligen olika för alver, dvärgar, asharier, och soldier), stats för olika folkslag, och så vidare. En av Eon 4s styrkor är att rollpersoner ofta får ganska djupa rötter i bakgrunder som säger en hel del om regionen de kommer från, men den styrkan kräver att man har nya tabeller för nya regioner.

Det hade i och för sig varit ett annat alternativ - en mer ingående version av Äventyrarens Handbok som har allt man behöver för att göra rollpersoner som inte är hemmahörande i Jargien (eller Damarien). Men jag gissar att det inte hade varit så praktiskt, då det kräver detaljkännedom om de olika regionerna som helt enkelt inte finns innan de är framtagna. Det hade kanske kunnat fungera om man begränsat sig till de folkslag och regioner som är beskrivna från förr: Asharien, Soldarn, Sunari, Dvärgfästen, Consaber, Thalamur, Learam, Tokon, diverse barbarfolk, Cirefaliska samväldet, Takalorr, o s v.
Jag håller i grunden med om att det varit fett, men att annat bör prioriteras före. Utöver modulerna du nämner så utspelar sig äventyren regnsynd, sorgernas brunn och delvis de fördömdas sista hopp där.
 

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
Jag vill se EON IV översatt till engelska. Jag spelar regelbundet med människor från andra länder via nätet. Jag är helt övertygad om att de hade älskat EON om det funnits på engelska. Det hade blivit en riktigt stor hit.
 

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Vi har otroligt många moduler i pipelinen. Ett eventuellt Eon V är rent hypotetiskt än så länge, och kommer inte bli aktuellt på många år.
Det skulle vara kul att veta mer om pipeline för Eon IV. För mig som inte har tillgång till gammalt Eon material vill jag gärna mer verktyg och jobba med.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Varför inte EON 3.9 istället? Ge mig en starterbox med Krister Sundelin-fingertoppskänsla så lovar jag att vi slukar resten med hår och hull.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Finns det planer på att uppgradera gamla moduler? Så som man gjorde med Alver en gång i tiden?
Vore det mer eller mindre arbete?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,232
Location
Göteborg
Det skulle vara kul att veta mer om pipeline för Eon IV. För mig som inte har tillgång till gammalt Eon material vill jag gärna mer verktyg och jobba med.
Vi kommer köra en kickstarter för Sylfens vrede del 5: Ur stoft och sot och i samband med det kommer vi presentera vad som händer framöver.

Finns det planer på att uppgradera gamla moduler? Så som man gjorde med Alver en gång i tiden?
Vore det mer eller mindre arbete?
Ja det finns sådana planer. Mer om det senare i höst.
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,836
Location
Värnhem, Malmö
Finns det planer på att uppgradera gamla moduler? Så som man gjorde med Alver en gång i tiden?
Vore det mer eller mindre arbete?
Om jag i allmänhet för tala för folk som skriver saker till Eon: att skriva världsbeskrivningar och liknande är det man gör med lätthet (relativt sett). Regler tar längre tid, och om man vill ha kompletta moduler (typ en landsmodul som låter en skapa rollpersoner som är lika väl rotade i det aktuella landet som rollpersoner från grundboken är i Jargien) så tar det tid. Sedan ska ju modulerna bli snygga också -- det går inte att ha samma utgivningstakt som år 1998 om man inte också vill att böckerna ska se ut som Asharien & Soldarn. Så även om det finns äldre material skrivet så är det fortfarande en hel del jobb med att uppdatera det.
 
Top