I presentationsforumet nämndes just den Sydkoreanska rollspelsscenen och att det spel som var mest populärt där tydligen var Call of Chtulhu. Det fick mig att fundera. CoC är ju ett populärt spel runtom hela världen men knappast det mest populära. Utom just då i Sydkorea tydligen. Varför blir det så? Vad gör att vissa spel blir mer populära än andra i olika länder? Är det en kulturell grej? Finns det något i den koreanska kulturen som gör att just CoC är så populärt? Är det andra faktorer som ligger bakom? Slump? Marknadsekonomi? Vissa nyckelindividers personliga preferenser? Att till exempel Dungeons & Dragons är störst nästan överallt beror ju på att det var först och på grund av det fick störst spridning. Att D&D inte fick samma position i Sverige beror på samma sätt att även om de i praktiken var först även här så hörde den stora massan talas om rollspel först i och med Drakar och demoner. Och DoD kom sig ju av att Fredrik Malmberg under sin tid på Chaosium upptäckte att han föredrog BRP framför andra system. Om det inte varit så så kanske Sveriges första rollspel varit en översättning av D&D eller kanske något annat. (Ett exempel på en nyckelindivids personliga preferenser.) Vad jag förstår så ska ju Das Swartze Auge ha ungefär samma position som DoD har i Sverige men i den tysktalande världen och det på grund av ungefär samma anledningar. Så är det den huvudsakliga anledningen? Att det spel som är först att etablera sig, är någorlunda spelbart och fortsätter att ges ut även blir det som blir populärast? Fast det förklarar inte koreanernas vurm för CoC. Vad tror ni?