Vad gäller magi och nekromanti har vi definitivt planer i den riktningen. Redan nästa släpp (Sirenens klagan) kommer att (åter)introducera en magitradition - Harmonism.
Vad gäller Nekromanti har jag slängt ihop lite regler själv för min egen kampanj. Det här har ingen officiell standing (än), men kan kanske ändå vara av nytta - och skall jag vara helt ärlig vore det strålande om du skulle ha lust att testa dem. Rent formellt skulle jag se Nekromanti som en variant av Skolmagi - och det går utmärkt att sluta en Magisk Pakt med en dödsdemon eller gast.
Tala med döda
Kostnad: 3T6
Svårighet: Svår
Slag: (Ritual) Trolldom, Legender, Insikt, Viljestyrka; (Kontrollera) Trolldom mot den dödes Viljestyrka (Default 50)
Du kan upprätta kontakt med en död persons själ, så länge du har en ledtråd - ett namn, en ägodel eller dylikt. Du kan föra ett kort samtal med den döde som om denne fortfarande levde. De döda är ofta ovilliga informanter, en god nekromantiker är bra på att övertala.
Animera lik
Kostnad: 2T6
Svårighet: Svår
Slag: (Ritual) Trolldom, Läkekonst, Insikt, Viljestyrka; (Kontrollera) Trolldom mot Animatörens Trolldom
Animerar ett lik i samma zon. Liket följer animatörens befallningar så länge denne är i samma zon. Kan även användas för att ta kontroll över existerande skelett, zombier och andra lägre odöda lik.
Förruttnelsetabellen
- Dagsfärskt lik. Kan i vissa fall misstas för en levande varelse. Blir en Zombie med Grund 40 och Gard 10.
- Maskätet lik. Ovanligt äckligt. Blir en Zombie med Grund 30.
- Ruttnande lik. Slamsorna hänger. Blir en Zombie.
- Förruttnat lik. Bara slamsor kvar. Blir ett Skelett med Hälsa 30 och Försvar 30.
- Förtorkade knotor. Några få rester som hänger. Blir ett Skelett med Försvar 30.
- Vitnade knotor. Bara kritvita ben kvar. Blir ett Skelett.
För övrigt kan jag tipsa om att titta på Magins Väv till Hjältarnas Tid. Även om det finns en del skillnader - både i magitraditioner och metafyik, följer den i grund samma system och går att använda med minimal konvertering.