För mig som spelare och spelledare har jag inte stött på nåt som förstört spelet eller stämningen annat än:
Orden som aktiverar cantrips i AD&D 1st ed Unearthed Arcana. "Zippo" för eld, nån?
En livssugande magisk pryl vars räckvidd expanderade och inte kunde stoppas på något uppenbart sätt från nåt Eon-äventyr. Så vi råkade stöta på en sak som kommer döda världen utan minsta förvarning. So long Mundana
Fantasyaktiga magiker i annars dämpade spel (se CoC med en hel del andra skräckrollspel).
Men med det sagt så uppskattar jag verkligen om spelkonstruktören går genom den magi som är lättillgänglig och hur den används eller inte i samhället så man inte måste göra det arbetet själv. Ju tillgängligare magi, desto mer behöver tänkas genom.
Jag vet dock andra som inte är fan av att rollpersonerna har tillgång till flyga, teleportering och liknande för att det gör konstruktionen av hinder för rollpersonerna svårare. Jag ser det mest bara som en utmaning för mig som spelledare att hitta på hinder som fungerar annorlunda.