Mitt tråkiga svar är det här: Jag har väldigt svårt att föreställa mig någon form av magi som alltid förstör. Så länge spelet är byggt för att hålla magierna, så länge de inte bryter mot spelets stämning, och så länge den typ av äventyr det är tänkt man ska köra i spelet inte går sönder så funkar all magi.
Så om jag ska vara en gnutta mer seriös så tycker jag magi/förmågor/teknologi förstör mer än den ger om:
- Den bryter mot spelvärldens stämning. Försöker man ha seriös undersökande skräck och så drar nån en Hands of Colubria… Den är alltså från Call of Cthulhu och gör att ens armar blir tre meter långa giftormar. Det är en jävla He-Manskurk liksom. Nej, sorry, det funkar icke.
- Den löser något som är tänkt att vara spelarnas utmaning att lösa. "Vem är mördaren"-besvärjelser i mordmysterier. "Döda alla fiender"-besvärjelser i spel om att döda alla fiender. "Uncover map"-besvärjelser i spel om att utforska saker. Däremot funkar ju "vem är mördaren"-spells utan jätteproblem i spel om att döda alla fiender… För det är inte det spelet handlar om.
- Den inte fuckar upp balansen (i form av t.ex. niche protection) i spelgruppen, om balans i spelgruppen är önskvärt. Som Angel Summoner. Det hade väl för all del varit helt OK med sån obalans, men även om AS' förmågor inte varit sådana att de löser alla utmaningar han och BMX Bandit ska lösa så tycker jag det verkar som att banditens spelare var mer inriktad på något lite mer jämbördigt.