Vi kan ju knappast räkna in informella överenskommelser i "system", i synnerhet inte om i vi diskuterar "system matters", som är en riktlinje för spelskapare, som knappast kan har något inflytande över de informella överenskommelserna vid ditt spelbord.Well. Innan jag känner mig bekväm i att besvara frågan om system mattrar så vill jag nog veta vad vi menar med "system" och vad vi menar med "matters". Är system bara regelmekanik? Eller hela klumpen med informella överenskommelser och mer eller mindre outtalade konventioner? Räknar vi in saker som "bara spelledaren får etablera saker i spelvärlden"?
Men jao, de spelar väl roll. Olika stor roll beroende på en massa andra saker, såklart. Gruppsammansättning, dagsform, mindset, allt sånt.
Okej då =)Jag noterar för övrigt att du svarar "ja" på min fråga utan att egentligen ge något argument för det. Låt oss alltså få veta vad du egentligen grundar din åsikt på, kanske över loppet av sisådär hundra inlägg.
Eftersom Forge är lag här så måste väl någon citera detta: "System (including but not limited to 'the rules') is defined as the means by which the group agrees to imagined events during play." Sådetså.Vi kan ju knappast räkna in informella överenskommelser i "system", i synnerhet inte om i vi diskuterar "system matters", som är en riktlinje för spelskapare, som knappast kan har något inflytande över de informella överenskommelserna vid ditt spelbord.
Man skulle ju kunna misstänka att denna definition gör diktumet "system matters" trivialt sant och därför ointressant?"System (including but not limited to 'the rules') is defined as the means by which the group agrees to imagined events during play." Sådetså.
Uttalandet innebär ju att typ allt som överhuvudtaget sker är "system", ja, plus att det ändå lämnar det öppet! Genuin win-win.Man skulle ju kunna misstänka att denna definition gör diktumet "system matters" trivialt sant och därför ointressant?
Men frågan var ju "mattrar system?", så om du säger nej menar du ju att system inte mattrar.så säger jag nej. System does matter, a fucking lot.
Jag har fått samma intryck.Men ibland har jag fått känslan av att "system matters" implicerar ett slags determinism, att vissa typer av berättelser eller upplevelser kräver en viss typ av system och att en viss typ av system oundvikligen leder till en viss typ av upplevelser. Och det tror jag är falskt.
Visst, det -kräver- ingenting, men det är en -fördel- med rätt typ av system för rätt berättelse. Eons culture gaming tjänar massivt på att regelsystemet bäddar in rollpersonerna kulturellt i settingen, Star Wars matinékänsla uppmuntras starkt av att regelsystemet tvingar spelarna att vara kreativa.Men ibland har jag fått känslan av att "system matters" implicerar ett slags determinism, att vissa typer av berättelser eller upplevelser kräver en viss typ av system och att en viss typ av system oundvikligen leder till en viss typ av upplevelser. Och det tror jag är falskt.
Det tycker jag definitivt man bör. Men man måste inte. I min värld är det dock obegripligt varför man ska skulle vilja välja ett regelsystem, som inte på något konkret vis uppmuntrar till den genre/stämning man vill uppnå. CoCs groteskt överskattade regelsystem gör tex nästan inte ett skit för att hjälpa en att uppnå någon som helst form av skräckstämning, medan Dreads system, och för all del Ten Candles, gör massivt mycket för att hjälpa en bygga passande rollpersoner och uppnå en snygg dramatisk kurva i skräck-one shots.Jag har fått samma intryck.
Jag har dessutom fått intrycket av att de som köpt det här resonemanget fått uppfattningen om att detta betyder att om man vill ha en specifik typ av upplevelse, eller fokus på en specifik typ av grej i spelet, så bör man ha (regelmekaniska) system för den grejen. Det var nog det som störde mig mest med många indiespel, den där tanken att om man vill att fokus ska vara på X i spelet så måste man ha regler för X.
Jag tänker att människor vars inlevelse i rollspel, till skillnad från min, inte aktivt störs av plastrull, jengatorn, matematik, pluppar, initiativbräden och så vidare sannolikt har en annan uppfattning än mig på den här punkten.Det tycker jag definitivt man bör. Men man måste inte. I min värld är det dock obegripligt varför man ska skulle vilja välja ett regelsystem, som inte på något konkret vis uppmuntrar till den genre/stämning man vill uppnå. CoCs groteskt överskattade regelsystem gör tex nästan inte ett skit för att hjälpa en att uppnå någon som helst form av skräckstämning, medan Dreads system, och för all del Ten Candles, gör massivt mycket för att hjälpa en bygga passande rollpersoner och uppnå en snygg dramatisk kurva i skräck-one shots.
"Precis som en brukar" är ju inte enda alternativet till att spela exakt som det är skrivet dock. Många rollspel skrevs ju traditionellt med en brasklapp om att du kunde välja och vraka lite--gör det till ditt egna. På något plan innebär ju det att hela det här spektrumet ingår i vad som är "systemet". Att använda vissa undantag men inte andra handlar ju inte om att göra "precis som en brukar" trots allt.Om man struntar i systemet som spelet presenterar och istället gör precis som man brukar – då får man precis samma upplevelse som man brukar få.
Vafan, jag har ju just sagt att de flesta termer vi använder inte är Forge-termer, och att sådana definitions-diskussioner inte är vanliga på WRNU längre! Och så kommer detta!Vi kan ju knappast räkna in informella överenskommelser i "system", i synnerhet inte om i vi diskuterar "system matters", som är en riktlinje för spelskapare, som knappast kan har något inflytande över de informella överenskommelserna vid ditt spelbord.
Det här är ju 100% preferens, måste ju sägas. Med tanke på den enorma bredd som finns inom D&D/d20 så är det ju knappast bara "cookiecutter fantasy" som lockat folk genom åren. Reglerna har använts till allt från gotisk skräck till survival till tidsresor till ... typ allt annat. Att säga att de då "används fel" (vilket du inte skrev, men antydde) är ju att försöka sätta sin egna syn på dem över andras.System mattrar iom att somliga envisas med att tex köpa DnD (D20) produkter när du lika gärna kan uppnå samma generiska cookiecutter fantasy med i princip vilket system/homebrew som helst