God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,536
Scenario: Dårarnas Ö
Av: Jörgen Åkerklint och Tina Engström
Till: En Garde III/Pirater
När: 2014
Okej, så dags för en titt bakom draperiet så att ni får se hur korven blir gjord. Den stora Oz är jag inte. Ibland ser jag framsidan eller namnet på ett äventyr och går: “Nah, det låter inte som min grej”. Det är bokstavligt talat att döma boken efter omslaget och antagligen en dålig vana. Men när jag såg en bild på en paradisö och äventyret hade det här namnet så gick jag: “Fuck, jag hatar Robinson Crusoe”. Jag föreställde mig typ att man skulle bygga ett trähus och sedan undersöka en öde ö för att överleva. Kanske med någon hemlighet som låter en fly ön på slutet helt kort.
Jag hade fel. Det här är den minst övergivna ön i havet. Det här är fulla Lost de tidiga säsongerna nivåer av galenskap fast med ett slut!
Okej, så dags att spoiler mässigt gå igenom vad som händer i äventyret så att jag kan lista det och visa vansinnet:
-Gruppen är strandar och de enda överlevande (förutom en mystiskt torr skeppskatt) på en öde ö efter att deras båt träffat klippor.
-På den öde ön bor redan två adliga personer som strandade för två år sedan. De är båda helt vansinniga och har ett kallt krig där de bara rör sig på varsin sida av ön. Blir gruppen vänner med en av dem blir den andra deras dödsfiende för livet.
-Afrikanska pirater som har en skatt gömd på ön dyker upp.
-En dödskult av urbefolkning dyker upp för de har ett ondskefullt tempel på ön. Stöter de på piraterna är det fullt krig.
-Smugglare dyker upp! Stöter de på dödskulten eller piraterna (eller båda!) är det fullt krig!
-Skeppskatten visar sig vara ett MAGISKT TROLL som hamnskiftat sig till att vara en katt. Hoppas du var snäll mot katten motherfucker.
-Brittiska piratjägare dyker upp och har attityden (och kanonerna) du kan vänta dig mot både smugglare och pirater.
Så efter en kort första akt där gruppen går runt på ön och upptäcker alla märkligheter där så bara rullar livsfarliga och överraskande besökare in. Vad är handlingen? DU VILL AV ÖN! Det är hela karaktärernas motivation. Men det är svårt att göra det på ett sätt som inte slutar med att man blir offrade av kulten, hängda av britterna, sålda som slavar av piraterna, skjutna av smugglare, mördade i sömnen av en isolerad galning eller stampad till döds av ett troll. Men alla de här potentiellt livsfarliga grupperna/individerna är också vägar av ön! De är alla vansinnigt farliga tveeggade svärd som det gäller att hantera rätt. Man kan lyckas ta över piratskeppet. Man kan lyckas tala ner piratjägarna. Man kan bli vän med urbefolkningen. Man kan få en galning att hjälpa en bygga en flotte och man kan lyckas rädda en kanon från sitt sjunkande skepp och utpressa folk. Eller hitta en annan lösning! Det är fantastiskt fritt. Glöm inte att bara för att en grupp är hanterad så slutar de andra vara hot. Chansen att få ett lyckligt slut är smal, men aldrig omöjlig.
4 av 5
Av: Jörgen Åkerklint och Tina Engström
Till: En Garde III/Pirater
När: 2014
Okej, så dags för en titt bakom draperiet så att ni får se hur korven blir gjord. Den stora Oz är jag inte. Ibland ser jag framsidan eller namnet på ett äventyr och går: “Nah, det låter inte som min grej”. Det är bokstavligt talat att döma boken efter omslaget och antagligen en dålig vana. Men när jag såg en bild på en paradisö och äventyret hade det här namnet så gick jag: “Fuck, jag hatar Robinson Crusoe”. Jag föreställde mig typ att man skulle bygga ett trähus och sedan undersöka en öde ö för att överleva. Kanske med någon hemlighet som låter en fly ön på slutet helt kort.
Jag hade fel. Det här är den minst övergivna ön i havet. Det här är fulla Lost de tidiga säsongerna nivåer av galenskap fast med ett slut!
Okej, så dags att spoiler mässigt gå igenom vad som händer i äventyret så att jag kan lista det och visa vansinnet:
-Gruppen är strandar och de enda överlevande (förutom en mystiskt torr skeppskatt) på en öde ö efter att deras båt träffat klippor.
-På den öde ön bor redan två adliga personer som strandade för två år sedan. De är båda helt vansinniga och har ett kallt krig där de bara rör sig på varsin sida av ön. Blir gruppen vänner med en av dem blir den andra deras dödsfiende för livet.
-Afrikanska pirater som har en skatt gömd på ön dyker upp.
-En dödskult av urbefolkning dyker upp för de har ett ondskefullt tempel på ön. Stöter de på piraterna är det fullt krig.
-Smugglare dyker upp! Stöter de på dödskulten eller piraterna (eller båda!) är det fullt krig!
-Skeppskatten visar sig vara ett MAGISKT TROLL som hamnskiftat sig till att vara en katt. Hoppas du var snäll mot katten motherfucker.
-Brittiska piratjägare dyker upp och har attityden (och kanonerna) du kan vänta dig mot både smugglare och pirater.
Så efter en kort första akt där gruppen går runt på ön och upptäcker alla märkligheter där så bara rullar livsfarliga och överraskande besökare in. Vad är handlingen? DU VILL AV ÖN! Det är hela karaktärernas motivation. Men det är svårt att göra det på ett sätt som inte slutar med att man blir offrade av kulten, hängda av britterna, sålda som slavar av piraterna, skjutna av smugglare, mördade i sömnen av en isolerad galning eller stampad till döds av ett troll. Men alla de här potentiellt livsfarliga grupperna/individerna är också vägar av ön! De är alla vansinnigt farliga tveeggade svärd som det gäller att hantera rätt. Man kan lyckas ta över piratskeppet. Man kan lyckas tala ner piratjägarna. Man kan bli vän med urbefolkningen. Man kan få en galning att hjälpa en bygga en flotte och man kan lyckas rädda en kanon från sitt sjunkande skepp och utpressa folk. Eller hitta en annan lösning! Det är fantastiskt fritt. Glöm inte att bara för att en grupp är hanterad så slutar de andra vara hot. Chansen att få ett lyckligt slut är smal, men aldrig omöjlig.
4 av 5