Tycker folk om speciella stridskonstmanövrer i mer detaljerade stridssystem? Eller hamnar de bara i vägen i den typen av strid som används i relativt traditionella regelsystem?
En Garde! 2 och III, samt Pirater! 1, 1.5, och 1.6 (och gamla Kult, vilket är samma regelmotor, samt även vissa versioner av Drakar och demoner, Krigarens handbok bland annat, har samma system - antar att de till viss del även liknar stridsförmågor som man får vid level i D&D 4) har haft speciella manövrer som man kan lära sig och som gör riktiga vapenmästare som har lärt sig specifika skolor eller kampkonster tämligen dödliga. Vi har i alla fall när vi var yngre tyckt att det var roligt och kunde göra soldater lika farliga som magiker och monster och det har gjort riktiga vapenmästare till riktiga vapenmsätare i senare utgåvor.
Frågan är dock som sagt, är sådant numera omodernt så att vi bör förenkla sådant och låta kunskap inom speciella stridsskolor bara ge vissa bonusar istället för en lista med stridsmanövrer? Eller tycker folk att det är skoj och ger valmöjligheter och mer taktiskt tänkande i fysiska stridssituationer? Svaren kommer att influera reglerna i kommande Pirater! 2.
Kryssa i en ruta, det tar typ ingen tid alls. =) Den som vill får gärna utveckla sina tankar.
Rösta gärna även på första frågan: Dagens fråga 1 - sekundära egenskaper
En Garde! 2 och III, samt Pirater! 1, 1.5, och 1.6 (och gamla Kult, vilket är samma regelmotor, samt även vissa versioner av Drakar och demoner, Krigarens handbok bland annat, har samma system - antar att de till viss del även liknar stridsförmågor som man får vid level i D&D 4) har haft speciella manövrer som man kan lära sig och som gör riktiga vapenmästare som har lärt sig specifika skolor eller kampkonster tämligen dödliga. Vi har i alla fall när vi var yngre tyckt att det var roligt och kunde göra soldater lika farliga som magiker och monster och det har gjort riktiga vapenmästare till riktiga vapenmsätare i senare utgåvor.
Frågan är dock som sagt, är sådant numera omodernt så att vi bör förenkla sådant och låta kunskap inom speciella stridsskolor bara ge vissa bonusar istället för en lista med stridsmanövrer? Eller tycker folk att det är skoj och ger valmöjligheter och mer taktiskt tänkande i fysiska stridssituationer? Svaren kommer att influera reglerna i kommande Pirater! 2.
Kryssa i en ruta, det tar typ ingen tid alls. =) Den som vill får gärna utveckla sina tankar.
Rösta gärna även på första frågan: Dagens fråga 1 - sekundära egenskaper