Ett par rollspel jag skulle vilja designa om:
DoD: Chronopia
Jag skulle nog använda mig av ett liknande regel system som 1:a DoD utgåvan när det kommer till karaktärsskapande, eftersom jag finner det snabbt och du får rollpersoner som e kompetenta, och jag skulle använda mig av minimum krav på grundegenskaper för vissa yrken - med kommentar att om en spelare vill spela det yrket men inte luckades slå fram minimumkravet för de grundegenskaperna så höj de bara till minimumkravet.
Jag skulle nog ha ett lättare system för patroner och/eller vara delar av en organisation men med förväntningarna att spelarna som skapas genom bara grundboken är hyrsvärd, frilansande problem lösare, privatdetektiver, ny inkomna äventyrare, eller liknande, med senare böcker utvecklande organisation/patron reglerna djupare.
Grundboken skulle m.e.m. ha samma presentationskapitel som klassiska Chrononpias grundbok, men jag skulle ha "hur man spelar/spelleder" omarbetad för att passa Chrononpia istället för att bara vara en kopia av 91:ans. Jag skulle också ha Krilloans mötes tabell i grundboken
Startraserna skulle jag ändra om lite: först inga alver p.g.a. att de är m.e.m. alla delar av en organisation o deras långa liv gör att de nog behöver en längre förklaring om ur man beräknar deras färdigheter, de får dyka upp i sin egen bok.
Jag skulle bland de mänskliga start folken lägga till ett par som skulle göra representationen lite bredare så vi inte bara började med standard "ospecifik kultur/utseende standard människa" och högländare, utan även hade någon grupp som var "östasiatisk" (kanske jih-punian?), och någon som var "afrikansk" - kanske en eller två människofolk till från områden som inte är "fantasy-europeiska". Även om jag gillar de människofolk som tillbehörsböckerna introducerade så tror jag inte att de är de bästa att ha i grundboken.
Jag skulle även ha halvlängdsmän och ankor bland startraserna.
Jag skulle inte ha något system där alla raser ska vara m.e.m. jämbördiga i praktiken eller att det kost extra karaktärspoäng om man vill spelen ras som är bättre än standard människan. Folk ska kunna spela vad de vill med kommentaren att vissa raser är bara bättre när det gäller vissa saker och/eller bara dåligare på vissa saker.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
DnD: Samuraj
Om jag fick bestämma så skulle jag använda vad originalet skrev om Jin-pus historia o kultur som bas men sedan lägga till att alver, dvärgar, halvlängsmän, ankor och liknande också finns där i noterbar mängd (likt resten av Altor/liknande) vilken roll de har i samhället, både i teorin o i praktiken.
Göra Jin-pus människor mindre monokulturella med inspiration av Japans etniska/kulturella minoriteter och andra asiatiska kulturer.
Troligen också ha att kejsaren är mer av spirituell ledare än en världslig sådan (vilket verkar faktiskt varit faktorn under vissa perioder av japans historia) och att Jin-pu i praktiken är flera rivaliserande riken.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag skulle ta mitt fantasyrollspel Gondica från 1998 och konstruera om det till en steampunk-setting med regelmotorn från Expert Nova.
Varför då? Davincipunk teknologin var ju kul och Gondika är det enda spel där jag har sett det göras bra.