Rollspel utan förberedelser eller impro?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Låt oss säga att man – och med man menar jag "jag" – är urusel på och extremt obekväm i att improvisera grejer kring spelbordet. Att man kan spelleda helt okej under förutsättning att man har fått göra ordentliga förberedelser.

Låt oss också säga att förberedelser tenderar att ta ganska mycket tid, framför allt om man är lite av en perfektionist.

Finns det rollspelsprodukter som varken kräver förberedelser eller improvisationsförmåga? Mitt eget Null State är ju lite i den riktningen, med enkla strukturer för att "förbereda" snabbt precis innan spelmötet. Det behöver inte vara noll förberedelser, egentligen. Låt oss säga att 30-60 minuter är okej.

Det är helt OK att tipsa om produkter man tror att jag inte kommer att gilla men som tekniskt sett uppfyller kraven.

Däremot undber jag mig alla inlägg om hur "egentligen lätt" det är att improvisera, till exempel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,083
Location
Ereb Altor
Har du kikat på Dungeon Masters Guide och liknande tabelltunga produkter? För mig fyller de just det syftet. Rulla några slag så har du ett äventyr!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Har du kikat på Dungeon Masters Guide och liknande tabelltunga produkter? För mig fyller de just det syftet. Rulla några slag så har du ett äventyr!
Nej, men jag har funderat i just D&D/OSR-iga banor. Jag har ju noll direkt erfarenhet, men det slår mig att det åtminstone teoretiskt sett borde gå att skriva en dungeon (kanske rentav megadungeon) där SL faktiskt i princip bara behöver veta vad som finns i det rum rollpersonerna är i just nu, kanske de allra närmaste. Jag läser ju ganska snabbt, och en kort "loading screen" vid vissa rumsbyten skulle jag nog kunna tycka vore acceptabelt…

Jag har läst för lite i Gradient Descent ännu – den enda megadunge jag äger – för att kunna avgöra om den skulle kunna funka på det viset… Men det är lite min förhoppning.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Jag skulle ju föreslå just det du säger: En dungeon-crawl i någon grotta där varje rum innehåller ganska lite text, och det är tydligt vad som är beskrivning och vad som är hemligt, så att du direkt kan beskriva rummet och inte behöver pausa en minut varje gång rollpersonerna går in i ett nytt rum.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Inkluderar du att spela SLPs och bedöma deras reaktioner som improvisation?
Jag skulle säga att det beror på om jag ska göra det helt improviserat eller om jag har något att gå på.

När jag förbereder SLP:er så har jag ju generellt lite bakgrund, allmän livsåskådning etc redo för åtminstone de SLP:er jag tror att rollpersonerna kommer att vilja interagera med. Gärna lite kroppsspråk och sånt också.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Jag skulle ju föreslå just det du säger: En dungeon-crawl i någon grotta där varje rum innehåller ganska lite text, och det är tydligt vad som är beskrivning och vad som är hemligt, så att du direkt kan beskriva rummet och inte behöver pausa en minut varje gång rollpersonerna går in i ett nytt rum.
Har du några bra, specifika exempel på produkter jag borde kolla in? Helt OK om du inte har det såklart, det finns säkert andra på forumet som kan hjälpa till där =)

(Helst skulle jag ju då personligen ha icke-fantasydungeons i så fall, men jag fattar om utbudet då blir omöjligt litet…)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Har du några bra, specifika exempel på produkter jag borde kolla in? Helt OK om du inte har det såklart, det finns säkert andra på forumet som kan hjälpa till där =)

(Helst skulle jag ju då personligen ha icke-fantasydungeons i så fall, men jag fattar om utbudet då blir omöjligt litet…)
Grottan i regelboken till Mörk Borg är rätt bra. Kanske inte så man bara kan spela den rakt av, men den går ganska snabbt att läsa igenom innan spel.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
OSR produkter fungerar väl så, många av dem. Genren är klassiskt ganska lättpreparerad med tydliga rum och vägar, och dessutom ofta ganska spartanska beskrivningar.

Lost city är ett förslag, ett annat modernare (och i mitt tycke verkar roligare) är Naram Akaris ruiner som jag dock inte hunnit testa själv. Lost city kräver dessutom improvisation mot slutet.

Jag har för mig att det finns några Mutant År noll scenarier som är ganska hårt hållna också.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Hur långt behöver det vara? Hur lite prepp i förhållande till speltid? Ingår det att läsa regler?

Med tanke på den långa rälstråden så kan jag inte låta bli... :) En del linjära scenarion kräver ju väldigt lite prepp utöver genomläsning. Men då måste de så klart vara korta så att så att inte läsandet i sig blir för krävande. Men å andra sidan vet jag ju att de inte är din kopp te.

Vågar jag förslå min kampanj I nålens öga? Vet inte om jag vågar säga att den är lättläst utan den tar nog lite tid att komma igenom, så det är ett minus men jag tror faktiskt den kräver väldigt lite prepp. Det mesta SL gör är att dela ut handouts och vänta medan spelarna klurar. Funkar bra till Kutulu.

Annars något i stil med Fantasy!s ettbladsscenarion? De är ok bra flera av dem och givetvis korta. Men de är ju fantasy och kan kräva viss improvisation. Men jag körde ett till Mörk borg och det tog mig under 20 min att få ihop. Eller kanske Chariot of the Gods till Alien som jag leder nu? Det kräver faktiskt också väldigt lite prepp. Det är lite som en karaktärsdriven dungeon kan jag tänka mig. Om det nu låter kul.

För egen del har jag svårt för rent tabellgenererade äventyr eller grottkräl ur impro-aspekten. Inget fel med modellen men jag personligen känner mig oftast tvingad att i alla fall antingen preppa en del eller improvisera.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Hur långt behöver det vara? Hur lite prepp i förhållande till speltid? Ingår det att läsa regler?
Det behöver inte vara långt alls. Jag skulle kunna tänka mig något i stil med 1:4 eller 1:8, alltså 1 timme förberedelsetid mot 4 eller 8 timmars spelande, ungefär.

Läsa regler… Om det är ett såpass komplicerat regelsystem att "läsa regler"-delen tar märkbar tid så är det nog inte ett spel för mig =)
Men nä, jag kan tänka mig lägga ytterligare kanske 30-60 minuter på regelläsning av tillräckligt enkla regler. Framför allt om regelsystemet hör ihop med flera i övrigt lättförberedda scenarier.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
Läsa regler… Om det är ett såpass komplicerat regelsystem att "läsa regler"-delen tar märkbar tid så är det nog inte ett spel för mig =)
Men nä, jag kan tänka mig lägga ytterligare kanske 30-60 minuter på regelläsning av tillräckligt enkla regler. Framför allt om regelsystemet hör ihop med flera i övrigt lättförberedda scenarier.
Ja, regler är det så klart bara att strunta i om man är på det humöret.

- I nålens öga. 10-15 spelmöten. Kanske 7-8 timmar att läsa. Typ. Mycket låg risk för improvisation.
- Läsa Mörk borg. 30 min för det väsentliga. Plocka slumpvis valt ettbladsscernario: 15 min. Håller nog oftast bara för ett spelmöte. Medelhög risk för improvisation.
- Läsa Chariot of the Gods: 3-4 timmar? Håller för 3-4 spelmöten ca. Låg risk för improvisation.

Överlag har ju många konventsscenarion vad du kräver, i alla fall om du tänker att anpassa regelsystem inte är en faktor.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Du skulle kunna ta en titt på Into the Odd. OSR med minimalistiska regler. Regelboken innehåller även spelledartips, slumptabeller med mera. Jag vet inte hur självförklarande spelet är för någon som aldrig spelat OSR. Om man vill förstå spelstilen bättre kan det vara en bra idé att titta på Principia Apocrypha. Into the Odd är i alla fall ett av de mest regellätta OSR-spel jag kan komma på. Få egenskaper och enkel tärningsmekanik. Det är heller inte fantasy. Spelvärlden är istället någon slags tidigindustriell dystopi. Äventyren är platsbaserade. Det finns ett äventyr i regelboken, 4 sidor inklusive karta, som nog räcker för 3-5 timmars spel. Jag vill minnas att beskrivningarna kunde vara svåra att få grepp om ibland, men förklaringen till det kan vara min ovana att läsa engelska. Spelskaparen har även en fullmatad blogg. Där finns bland annat ytterligare spelledartips och världsmaterial. För mig känns bloggen hyfsat oöverskådlig men den kan nog fungera ypperligt som uppslagsbok.
 
Top