Escondido: Piokowiczs dockmakarateljé
I ett övergivet tegelhus (sk ”brownhouse”) med fyra våningar ligger en gammal ateljé/verkstad i bottenvåningen. Fönster och dörrar är förseglade med plankor och plast. Fasaden är rejält nedklottrad av graffitti och om någon undersöker klottret ser de att det bland vanliga tags också finns något sorts symbolspråk med ett ganska avancerat kodsystem [Spot DC 10, Search DC 8]. Om rollpersonerna undersöker symbolerna kan de få följande förklaringar till klottret (Pelach är Gulgahs tjänare//Chagidiels offer har brunnit här//Mirakh ser genom Drömmarna//Låt den Ofödde vandra genom Köttets plågor// [Decipher Script DC 15, 4h].
SL: Gulgah är en azghoul som förhäxat Piotr. Pelach är Piotrs namn i Inferno. Mirakh är en drömfurstes tjänare. Den Ofödde är en metafor för människor som ännu inte stigit ned i Inferno.
Lokalen ligger i småruffigt område, men mäklaren Samuel Barbess menar att det pågår en rätt påtaglig gentrifiering av området och att en investering här kan visa sig mycket lönsam för ”rätt sorts verksamhet, här behövs något med inriktning mot unga, eko-medvetna kulturtyper som gärna bor i ett blandat område”. Det sista låter som illa dolt förakt mot vad Samuel uppfattar som politiskt korrekta människor. Lokalen är ordentligt sliten och resterna av branden kräver en omfattande renovering. Pentry mm är litet, men källarvåningen (som inte innehåller något av intresse, men som ändå kan vara rolig att undersöka) är större än väntat. Priset är mycket tilltalande och går säkert att förhandla ytterligare med tanke på lokalens rykte. Baksidan vetter mot en industritomt som är lika ruffig som området i sig. Flera andra övergivna fastigheter omgärdar en skräpig bakgård. Ett rejält stängsel omger delar av tomten (se bild).
SL: Om spelarna undersöker bakgården kan de förstå att det saknas rimliga förklaringar till varför kvinnan dyker upp. Fastigheterna har inga utgångar som används och industritomten är öde förutom skräp och ett urbrunnet bilvrak.
Vad händer när rp undersöker lokalen?
När rollpersonerna kommer fram till lokalen är det ingen där. Efter några minuter kommer en kvinna i fyrtioårsåldern från bakgården med prospekt och pärmar i famnen. Hon ler mot rollpersonerna och säger med inställsam röst utan att vänta på svar: ”Jag antar att ni vill titta på lokalen.” Om rollpersonerna anmärker på att deras kontakt Samuel Barbess skulle möta dem säger hon (kort och något frånvarande) att ”Ja, just det…jag har pratat med honom. Kom så ska ni få se lokalen!”. Andra frågor låtsas hon inte om utan går för att öppna dörren. Kvinnans kläder är något smutsiga med flottfläckar och en svag doft av unken parfym omger henne [Spot DC 18]. Pärmarna och prospekten är gamla och verkar inte handla om den här fastigheten [Spot DC 20]. När hon ska låsa upp dörren passar inte hennes nyckel och hon säger käckt att ”ja ojdå, de verkar ha bytt lås nu igen. Det har varit massa problem med ungdomar och så. Ni ser hur de har smutsat ned! Vi får gå in via baksidan!”. Väl där får hon inte riktigt upp dörren och ber någon av rollpersonerna att trycka upp dörren [Str DC 16; flera kan hjälpa till]. När dörren väl går upp inser rollpersonerna att låset gått sönder, men det stör inte kvinnan som kliver in i den mörka lokalen. ”Här fungerar lamporna dåligt, så ser er noga för!”. Lokalen är oerhört smutsig, nedklottrad och skräp och sopor ligger överallt. Det svaga ljuset stör inte kvinnan som börjar berätta om lokalen samtidigt som hon går rakt in i den. Väl inne i lokalens största rum (”Butik”) drar hon i ett snöre till en naken glödlampa (den enda lampa som fungerar i lokalen) som då lyser upp rummet (kom ihåg att alla fönster är förseglade). Under lampans svajiga sken börjar hon sedan en märklig monolog i ett konstlat mörkt röstläge och forcerat tempo samtidigt som hon tittar rakt ut i luften:
Lokalen har använts av en konstnär som hade ateljé verkstad och tog emot kunder när han inte var bakfull och låg hemma i soffan och sov trots att hans familj var hungrig den har stått tom sedan en tragisk händelse där ägaren omkom tillsammans med sin familj lokalen är ändamålsenlig med pentry toalett och rymlig källare där han brukade misshandla sina offer som små rädda djur tills han släppte ut dem mot löfte att aldrig berätta området är trivsamt med vänliga grannar och hyran är låg men vem fan betalar för ett gott och hederligt hantverk nuförtiden och sedan inträffade en brand och det visade sig att familjemedlemmarna var bundna och dog under svåra smärtor och hyran är låg med ett trivsamt läge titta gärna i källaren som passar utmärkt för lager för små kroppar som är bundna med plastlinor och inte kan ta sig loss
Sedan exploderar glödlampan i en knall och allt blir mörkt (om inte rollpersonerna har egna ljuskällor, [Will save DC 15] för att se om rp har kyla nog att inte tappa sina eventuella ljuskällor). I mörkret hör de nu en helt annan röst (kanske ett barns eller en tonårings) be vädjande:
Snälla snälla…lyssna på mig…ni kommer ångra det här…det är inte värt priset…snälla gör det inte…Han kommer kräva tillbaka skulden…
Rösten försvinner sedan. När rp väl får ljus i lokalen (eller om de gör något annat) upptäcker de att kvinnan är borta. Strax därefter öppnas dörren mot gatan och Samuel Barbess öppnar dörren som vetter mot Corte Figueroa. Han blir oerhört förvånad när han ser rollpersonerna men ber om ursäkt för att han är sen.
Om rollpersonerna berättar vad de har varit med om blir Samuel tyst och misstänksam. Någon kvinna som har koppling till lokalen känner han inte till. Han säger att ungdomar och narkomaner brukar bryta sig in i lokalen, men att det ska vara löst nu när man bytt ut låsen. Han menar att lokalen är ytterst prisvärd, men förstås måste rustas upp ordentligt. Den tidigare ägaren var dockmakare och använde lokalen som ateljé och verkstad. I rummet mot Corte Figueroa tog han emot kunder. Efter en tragisk olycka där han och hans familj omkom så har lokalen stått tom. Lokalen är passande för en verksamhet som vänder sig mot en ung publik då grannhuset nyligen har blivit studentlägenheter.
Om rollpersonerna undersöker lokalen ytterligare kan de få reda på följande [Gather information DC 15, Research DC 12, 4h]
Lokalen tillhörde Piotr Piokomiczs, dockmakare, som tillverkade rekvisita och kostymer till teatrar och filmstudios. Efter framgångsrik tid under 1980- och 90-talen, gick affärerna helt plötsligt sämre efter millennieskiftet. Piotr blev alltmer alkoholiserad och tog ut sin förbittring på sin familj, men började också kidnappa och misshandla fattiga barn och ungdomar i källaren. Piotrs mentala hälsa blev allt sämre och alkohol- och drogmissbruket blev allt tyngre. Under ett delirium tvingade han ned sin familj i källaren och påstod att de var ”demoners barn som måste betala sin skuld i eld” eftersom det var ”deras fel att hans verkstad inte längre lockade kunder”. Han tände på lokalen och brann upp tillsammans med sin familj 2001. Händelsen fick braskande rubriker och skyndade delvis på områdets dåliga rykte.
SL: Piotr fick under en drogseans kontakt med en azghoul som i utbyte mot offer lovade honom lyckade affärer. Löftet var falskt, och erfarenheten gjorde Piotr ännu mer benägen att använda droger. Azghoulen började sakta manipulera honom att tro att hans egen familj låg bakom de dåliga affärerna. Om de straffades med eld kunde kanske Piotrs ateljé räddas. Den tragiska händelsen upptäcktes av liktorn Malgavian som förstod vad hans slavtjänare hade ställt till med. Nu har hela familjen fängslats i Metropolis och tjänar som slavar till liktorn. Kvinnan som rollpersonerna möter är Piotrs fru Agata som spökar för folk som vill köpa lokalen.
Den andra rösten tillhör en kvinna som rollpersonerna träffar senare i äventyret. Hon har lyckats resa tillbaka i tiden för att varna rollpersonerna för att samarbeta med Baeliss.