God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,526
Av: Markus Linderum
När: 2020
Down we go är en A5 sida långt. Det innehåller allting du behöver för att spelleda vilket som helst OSR D&D scenario mellan level 1 och level 4. Den sidan är också karaktärsbladet. Så printar du tre A4 sidor har du karaktärsblad och regler till hela gruppen. Hela anledningen till att jag skriver den här recensionen är att jag har sett flera ”allting du behöver för dungeoncrawlin på en sida” spel tidigare och de har allihop LJUGIT FÖR MIG den enda sidan har aldrig räckt. Det här är första gången löftet om att allting du behöver är på en sida faktiskt är sant. Down we go är SANNING!
Den rent ut dagt briljanta tekniken som Down we go hänger upp allting på är Levels. Vid spelets början har man två stycken som kan fördelas mellan de 4 Rollerna. För varje Level så fördelad får man en special förmåga från den rollen. Rollerna är:
-Sneaky: Med förmågor så som Backstab och Lockpicking.
-Holy: Med förmågor som Turn undead och Heal. Det här är den bästa fantasy helningen för den gör det balanserat att hela en person mycket eller många personer lite, ett konststycke ingen lyckats med sedan hobbyn föddes.
-Mystical: Som har magiska attacker och trollformler.
-Bloodthirsty: Som har alla Fighter/Barbarian grejerna du väntar dig och som ser genuint superläskig ut!
Spelet hänger sedan upp saker som liv, att träffa och att undvika skada på hur man fördelat levlarna på sätt som gör att du faktiskt kan tänka lite på dina val och välja att min/maxa eller vara balanserad. Det finns inte en eller ens en handfull självklara val här som är uppenbart bättre än något annat. Vill du lära en ny spelare att tänka på karaktärsbyggande kan du börja med det här spelet, för här innebär att läsa hela regelboken att läsa en sida.
Det är också lite fantastiskt att multiklassing är standard. Jag kan lätt se att en karaktär med 4 levlar har en level i varje roll och lika lätt att någon aldrig lämnar en roll. Det gör att arketypa ”klasser” inte finns utan man kan mer naturligt simulera fantasy karaktärer från fiction. Det hjälper att om du inte specifikt har förmågan som gör att du har en rustning så har du inte det, så man kan faktiskt se ut som en fantasy hjälte utan rustning utan att det är en hel jävla grej som kräver specialregler. Jag tar inte förmågan som ger mig en rustning och så kan min karaktär springa runt som Arnolds Conan.
Designen här är ett jävla mästerverk. Alltså, jag är djupt okvalificerad när det kommer till att bedöma sådant men holy fucking shit hur fick de in detta på en sida på ett sätt så att det ser snyggt och till och med luftigt ut?
Den enda bilden (eller han är med två gånger men det är samma bild) är en cool odöd knekt som hänger som bokmärken högs upp på sidan. Den har en obehaglig/cool tyska renässansen känsla som sätter genren omedelbart.
Markus har tagit den enskilt bästa saken från Apocalypse World också och lagt in här. Det är så klart att man får en namnlista där man cirklar in ett namn eller så hittar man på sitt eget. Namnen låter som primala mardrömsljud från en blodig och fördömd värld. De låter som vad blodiga präster från Babylon skrek efter barbarer som plundrat deras tempel. De låter som guttural harklingar hårda män med svarta rustningar och blodiga svärd spottar ur sig när de talar med varandra. De låter som om de är dragna från samma meskalin mardröm som namn som Nurgle eller Pazuzu. Nej, jag tänker inte skriva ut dem, betala en jävla dollar!
Det finns ett system för hur mycket man kan bära som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att använda för det är så enkelt. Du kan böra 10 föremål, vapen och rustning räknas inte! Det låter simpelt men efter att du sett vad andra spel i genren försökt komma undan med kommer du hålla med mig om att det var bäst att hålla det enkelt.
Oh, och det finns en valfri regel! Om du är en klumpeduns när du slår och dina tärningar hamnar på golvet dör din karaktär som en tönt. Det är inte hårdare än Dread och jag finner det rättvist.
Down we go är smart, vackert i sin minimalism, lätt att förstå/lära sig och jag ser fram emot att spela det. Det gör en enda grej, kräla i en grotta, och det gör den grejen fantastiskt bra. Jag kan inte tänka mig att jag skulle kunna ha mer kul för en dollar.
5 av 5
När: 2020
Down we go är en A5 sida långt. Det innehåller allting du behöver för att spelleda vilket som helst OSR D&D scenario mellan level 1 och level 4. Den sidan är också karaktärsbladet. Så printar du tre A4 sidor har du karaktärsblad och regler till hela gruppen. Hela anledningen till att jag skriver den här recensionen är att jag har sett flera ”allting du behöver för dungeoncrawlin på en sida” spel tidigare och de har allihop LJUGIT FÖR MIG den enda sidan har aldrig räckt. Det här är första gången löftet om att allting du behöver är på en sida faktiskt är sant. Down we go är SANNING!
Den rent ut dagt briljanta tekniken som Down we go hänger upp allting på är Levels. Vid spelets början har man två stycken som kan fördelas mellan de 4 Rollerna. För varje Level så fördelad får man en special förmåga från den rollen. Rollerna är:
-Sneaky: Med förmågor så som Backstab och Lockpicking.
-Holy: Med förmågor som Turn undead och Heal. Det här är den bästa fantasy helningen för den gör det balanserat att hela en person mycket eller många personer lite, ett konststycke ingen lyckats med sedan hobbyn föddes.
-Mystical: Som har magiska attacker och trollformler.
-Bloodthirsty: Som har alla Fighter/Barbarian grejerna du väntar dig och som ser genuint superläskig ut!
Spelet hänger sedan upp saker som liv, att träffa och att undvika skada på hur man fördelat levlarna på sätt som gör att du faktiskt kan tänka lite på dina val och välja att min/maxa eller vara balanserad. Det finns inte en eller ens en handfull självklara val här som är uppenbart bättre än något annat. Vill du lära en ny spelare att tänka på karaktärsbyggande kan du börja med det här spelet, för här innebär att läsa hela regelboken att läsa en sida.
Det är också lite fantastiskt att multiklassing är standard. Jag kan lätt se att en karaktär med 4 levlar har en level i varje roll och lika lätt att någon aldrig lämnar en roll. Det gör att arketypa ”klasser” inte finns utan man kan mer naturligt simulera fantasy karaktärer från fiction. Det hjälper att om du inte specifikt har förmågan som gör att du har en rustning så har du inte det, så man kan faktiskt se ut som en fantasy hjälte utan rustning utan att det är en hel jävla grej som kräver specialregler. Jag tar inte förmågan som ger mig en rustning och så kan min karaktär springa runt som Arnolds Conan.
Designen här är ett jävla mästerverk. Alltså, jag är djupt okvalificerad när det kommer till att bedöma sådant men holy fucking shit hur fick de in detta på en sida på ett sätt så att det ser snyggt och till och med luftigt ut?
Den enda bilden (eller han är med två gånger men det är samma bild) är en cool odöd knekt som hänger som bokmärken högs upp på sidan. Den har en obehaglig/cool tyska renässansen känsla som sätter genren omedelbart.
Markus har tagit den enskilt bästa saken från Apocalypse World också och lagt in här. Det är så klart att man får en namnlista där man cirklar in ett namn eller så hittar man på sitt eget. Namnen låter som primala mardrömsljud från en blodig och fördömd värld. De låter som vad blodiga präster från Babylon skrek efter barbarer som plundrat deras tempel. De låter som guttural harklingar hårda män med svarta rustningar och blodiga svärd spottar ur sig när de talar med varandra. De låter som om de är dragna från samma meskalin mardröm som namn som Nurgle eller Pazuzu. Nej, jag tänker inte skriva ut dem, betala en jävla dollar!
Det finns ett system för hur mycket man kan bära som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att använda för det är så enkelt. Du kan böra 10 föremål, vapen och rustning räknas inte! Det låter simpelt men efter att du sett vad andra spel i genren försökt komma undan med kommer du hålla med mig om att det var bäst att hålla det enkelt.
Oh, och det finns en valfri regel! Om du är en klumpeduns när du slår och dina tärningar hamnar på golvet dör din karaktär som en tönt. Det är inte hårdare än Dread och jag finner det rättvist.
Down we go är smart, vackert i sin minimalism, lätt att förstå/lära sig och jag ser fram emot att spela det. Det gör en enda grej, kräla i en grotta, och det gör den grejen fantastiskt bra. Jag kan inte tänka mig att jag skulle kunna ha mer kul för en dollar.
5 av 5