entomophobiac
Low Prep High Play
Det finns mycket att ogilla med 5E. Såhär nio spelmöten in i Ravnicakampanjen ångrar jag nog ärligt talat valet av regler, på vissa sätt, men har väldigt roligt med det på andra sätt. Så vad sägs om att fokusera på det som är bra en liten stund?
Backgrounds
Tycker väldigt mycket om nyanserna som skapas av backgrounds. Spelade en Paladin som växte upp på gatan som Urchin. När jag kastade fram mina lockpicks några sessioner in i spelet var det många som reagerade. En Paladin som kan dyrka upp lås gav helt enkelt mer djup åt karaktären på ett sätt som jag inte tycker funnits riktigt i tidigare versioner.
I Ravnica är backgrounds riktigt snyggt använda, för om du vill tillhöra ett gille så blir det också ett Backgroundval. Vill du vara gilleslös tar du en annan Background. Det här funkar skitbra faktiskt, åtminstone tematiskt.
Options
På det stora hela har fler saker som krävdes blivit alternativ. Feats, exempelvis. Jag gillar den här approachen. Spelet blir mer verktygslåda och mindre tvång. En bunt rulings du kan leka med. Den känslan kanske inte är vad jag får när jag läser trådar online, med bokstavstroende D&D-debattörer, men som reglerna faktiskt är skrivna känns de ganska förutsättningslösa.
Proficiency
Har du Stealth? Då får du lägga till din Proficiency. Har du Martial Weapons Proficiency? Då får du lägga på din Proficiency när du slåss med såna vapen. Mycket lättare att överblicka, och att välja skills tar ögonblick istället för en halvtimme (som i 3E). Snyggt, konsekvent, och rakt av awesome.
Advantage/Disadvantage
Ingen aning om 5E var först med detta, men det var första spelet jag läste det i. Rulla två tärningar och ta högsta/lägsta resultatet. Borta är så gott som alla +/--moddar som typ alltid bara gjort reglerna långsammare och mer detaljistiska än jag personligen föredrar. Helt awesome regel, som jag anammat till typ ALLT jag skrivit sedan jag lärde mig använda det.
Backgrounds
Tycker väldigt mycket om nyanserna som skapas av backgrounds. Spelade en Paladin som växte upp på gatan som Urchin. När jag kastade fram mina lockpicks några sessioner in i spelet var det många som reagerade. En Paladin som kan dyrka upp lås gav helt enkelt mer djup åt karaktären på ett sätt som jag inte tycker funnits riktigt i tidigare versioner.
I Ravnica är backgrounds riktigt snyggt använda, för om du vill tillhöra ett gille så blir det också ett Backgroundval. Vill du vara gilleslös tar du en annan Background. Det här funkar skitbra faktiskt, åtminstone tematiskt.
Options
På det stora hela har fler saker som krävdes blivit alternativ. Feats, exempelvis. Jag gillar den här approachen. Spelet blir mer verktygslåda och mindre tvång. En bunt rulings du kan leka med. Den känslan kanske inte är vad jag får när jag läser trådar online, med bokstavstroende D&D-debattörer, men som reglerna faktiskt är skrivna känns de ganska förutsättningslösa.
Proficiency
Har du Stealth? Då får du lägga till din Proficiency. Har du Martial Weapons Proficiency? Då får du lägga på din Proficiency när du slåss med såna vapen. Mycket lättare att överblicka, och att välja skills tar ögonblick istället för en halvtimme (som i 3E). Snyggt, konsekvent, och rakt av awesome.
Advantage/Disadvantage
Ingen aning om 5E var först med detta, men det var första spelet jag läste det i. Rulla två tärningar och ta högsta/lägsta resultatet. Borta är så gott som alla +/--moddar som typ alltid bara gjort reglerna långsammare och mer detaljistiska än jag personligen föredrar. Helt awesome regel, som jag anammat till typ ALLT jag skrivit sedan jag lärde mig använda det.