Vilket är det bästa rollspel du spelat?
Som spelare har jag starka minnen från
Gemini, av alla spel. Men som både spelare och spelledare är det nog friform av olika slag—gärna med lite experimentella premisser—som gett häftigast upplevelser.
Men måste ju nämna
Star Wars d6 (1st edition; ingen annan).
Vilket är det bästa bordsrollspelet?
För mig är det framförallt två rollspel som sticker ut för att de utvecklade mig som rollspelare. Överlag tycker jag rollspel är ganska mycket samma-lika när de väl träffar spelbordet, oavsett om de kläs i någon trad-/indie-/osr-/neosmurfmantel.
Men
7th Sea och
All Flesh Must Be Eaten har väldigt speciella platser i min bokhylla, av olika anledningar. Även om jag är osäker på hur bra de håller idag.
Vilket är det bästa för att spela online?
Av dem jag prövat har
D&D 5E så mycket bättre stöd att det lika gärna kunde vara en jämförelse av folkhälsan i modern tid (5E) med folkhälsan på 1300-talet (alla andra rollspel). Det förutsätter ju dock att du vill ha det mer involverade regelspelandet. Annars är ju Miro ett helt fantastiskt verktyg för typ vilket spel som helst. Enda nackdelen med Miro är att det inte går att ha asymmetrisk tillgång till information, mig veterligen.
Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat?
Tyckte jättemycket om
Microscope och dess höga abstraktionsnivå. Även
Ironsworn sticker ut av lite samma skäl, men på andra sätt, och är dessutom ett solorollspel.
Vilket rollspel tycker du andra borde testa?
Efter att
@Khan sågade min sötnos vet jag inte om jag vågar tipsa folk om rollspel. Annars vill jag nog mest att folk skall testa att ha fler gruppkonflikter och större delar av plot och Ståry von Plot rotat mellan rollpersoner istället för mellan rollpersoner och spelvärlden/spelledaren. Det öppnar dörren för många helt fantastiska upplevelser.
Vill ju även tipsa om att verkligheten många gånger är en coolare skådeplats än fantastiken.
Vilket rollspel har roligast mekanik?
Stort fan av
Star Wars d6-reglerna, men just nu skulle jag hemskt gärna testa
Shinobigami eller
Dishonored. Båda de spelen gör skitcoola grejer!
Vilket rollspel stödjer spelledande och äventyrsskrivande bäst?
Det här känner jag att det beror helt på vad du faktiskt vill ha ut av dylika tips.
Amber Diceless har skitbra tips för sitt spel;
Everway har skitbra tips för sitt.
Star Wars d6 ger dig en grym bild av matinéaction med stjärnkrigssmak.
Många av de OSR-grejer jag läst har svinbra inspiraitonstabeller och -tips. Typ
Yoon-Suin.
En del gamla bortglömda spel, som
MasterBook-spelen, har regler för att skapa dynamisk "plot" under spelets gång. I de fallen med hjälp av en kortlek.
Skrômt har en del intressanta verktyg för att fokusera på karaktärsutveckling som riktar sig till både spelare och spelledare.
Allt detta går att se som #badwrongfun med den ingången, men faktum är att de ger bra tips på olika sätt. En klassisk grej är ju att strunta i tips men ge dig en lista böcker att läsa och filmer att se—det har större meriter än en kanske först tror. Du får ut andra saker av
Call of Cthulhu om du läser det efter att ha läst massor med Lovecraft liksom.
Vilket är det bästa rollspelsäventyret?
Får kämpa lite mot impulsen att skriva "det finns inga bra rollspelsäventyr!" Ytterst handlar det nog om spelstil.
Jag gillar
Coriolis olika äventyr. Inte att spela, men som uttryck för hur spelvärlden fungerar. Äventyren till
Degenesis, vad jag läst hittills, fokuserar ovanligt mycket på spelledarpersoner och individer—idén där är att det är människor som driver storys och därför behöver de vara i fokus. Det är också rättså intressant, även om händelseförloppen verkar vara rätt brutalt rälsade metaplotsaker i slutänden.