En slående skillnad mellan gamla svenska rollspel och utländska spel från samma tid, är hur lite de svenska spelen fokuserar på dungeons.
Visst, det fanns förvisso dungeons i äventyren men de var inte dominerande. Hos D&D och liknande är min upplevelse att grottan var hela äventyret.
I Uppdrag i Mos Mosell är bunkern liksom slutklämmen, men resan och utforskandet av byn är huvuddelen av äventyret.
I introäventyret till DoD91 är ”grottan” ett jaktslott med två våningar.
Och så är det i så gott som alla svenska äventyr: det är mer städer och ”overland adventures” än dungar.
Dessutom är de svenska dungeonserna ofta utformade som vardagliga byggnader. Slott, hotell, lägenheter, vakttorn. Det finns få, om några, megadungeons eller oförklarliga jättesystem av katakomber.
Även i regelböckerna saknas fokus på dungeons. Det är liksom inte en grej, inte ens i bunkertäta Mutant. Jag bläddrade i DoD Expert i helgen och slogs av att underjordiska grottsystem knappt nämns, men att kampanjkapitlet innehåller massa info om intriger, statsskick och hur man ger slp petsonlighet.
Anekdotiskt: Jag började spela rollspel ca 1986, när jag var 9 år, med drakar och mutant. Sen blev det, tja, alla svenska rollspel som fanns på den tiden. När jag började lira engelska spel 5-6 år senare så var det här med dungeons som en helt ny grej. Jag hade noll koll på kulturen kring dem - rita kartor och sånt - och de kändes överlag väldigt exotiska.
Visst, det fanns förvisso dungeons i äventyren men de var inte dominerande. Hos D&D och liknande är min upplevelse att grottan var hela äventyret.
I Uppdrag i Mos Mosell är bunkern liksom slutklämmen, men resan och utforskandet av byn är huvuddelen av äventyret.
I introäventyret till DoD91 är ”grottan” ett jaktslott med två våningar.
Och så är det i så gott som alla svenska äventyr: det är mer städer och ”overland adventures” än dungar.
Dessutom är de svenska dungeonserna ofta utformade som vardagliga byggnader. Slott, hotell, lägenheter, vakttorn. Det finns få, om några, megadungeons eller oförklarliga jättesystem av katakomber.
Även i regelböckerna saknas fokus på dungeons. Det är liksom inte en grej, inte ens i bunkertäta Mutant. Jag bläddrade i DoD Expert i helgen och slogs av att underjordiska grottsystem knappt nämns, men att kampanjkapitlet innehåller massa info om intriger, statsskick och hur man ger slp petsonlighet.
Anekdotiskt: Jag började spela rollspel ca 1986, när jag var 9 år, med drakar och mutant. Sen blev det, tja, alla svenska rollspel som fanns på den tiden. När jag började lira engelska spel 5-6 år senare så var det här med dungeons som en helt ny grej. Jag hade noll koll på kulturen kring dem - rita kartor och sånt - och de kändes överlag väldigt exotiska.