Kul! Är det något konkret som får dig att yppa denna hyllning?Eons tiraker är genialiska
Kul! Är det något konkret som får dig att yppa denna hyllning?Eons tiraker är genialiska
Numera produceras så otroligt mycket material, från alla håll och ledder. Film, tv-serier, spel, böcker, fan-fiction, etc. Så att sticka ut är klart svårare. Och mottagarens attention span har minskat så det är svårt att gripa tag utan en extremt stark och tydlig hook i materialet.En annan, mer allmänt hållen fråga: hur skulle du säga att det skiljer sig att skapa spelvärldar nu och för tjugofem år sedan?
Hej!Spännande! Varken Petter Nallo eller jag själv hade Jargien som referens när Imperiet skapades i Noir.
Rasindleningen, och hur raserna är besläktade (enligt om jag minns rätt det fördömdas sista hopp) men även stamfrsktionerna. Kvinnorna och schamanerna, och att dem inte är så schablonaktiga m.m.Kul! Är det något konkret som får dig att yppa denna hyllning?
Tyvärr ingen grund. Vår inspiration till setting var - ***SPOILERS NOIRS METAPLOT***Hej!
Får citera artikeln Historien bakom Eon:
"Ola [Nilsson] släppte därefter sitt synopsis som han kallade för Mundi. Mundi visade sig vara en mycket mörk fantasy, ganska udda från den mer traditionella och klassiska fantasy som främst Marco, men även Krister gärna önskade [...] Marco och Krister satte sig efter Mundi ned och började skissa på sitt egna förslag till upplägg [...] Bland annat att den mörka stämning som genomsyrade Mundi inte skall dominera [...] Ur Mundi skapades istället ett rike som finns med i den nuvarande versionen av Eon; det jargiska kejsardömet, vilket blev Ola Nilssons egna lilla skötebarn."
Intressant! Tog för givet att Nallo måste legat bakom Imperiet men så var det förstås inte (det var en pizza marinara som är ursprunget till Imperiet). Följdfråga, min egen koppling mellan Damarien och Presvedonia är den också helt utan grund?
Samtidigt som en hel del saker klädsamt utelämnas, till exempel hur ett kortbent och icke-ridande folk utan vägnät mellan sina fästen kan ha så pass goda kommunikationer att de lyckats samordna åtta kontinentöverspännande krig, fem mot alverna och tre mot tirakerna.Dvärgar skrevs under min "realistiska period", och i det paradigmet funkar egentligen allt under mark skitkasst. Dvärgalogistik designades i det paradigmet, inspirerad av mina upplevelser i bland annat Postojna-grottorna och elva månaders värnplikt i en bunker.
Idag hade jag gjort det helt annorlunda.
Det fanns massor av mer eller mindre tokiga uppslag, dock minns jag inte fler. Ang Mundanas storlek (och något jag jag aldrig köpte själv - mitt Mundana var alltid av samma storlek som Jorden). CJS, har jag för mig, ville att Mundana skulle vara mindre för att kapa ned restider mellan äventyrsplatser.En fråga inspirerad av vad som nyligen kom upp på Facebook, där du nämnde att CJS ursprungligen ville att Mundanas sydpol skulle vara varm och dess nordpol kall. Finns det andra idéer om världen som inte kom med i slutändan? Jag tänker framför allt på världens storlek -- den är så pass liten att den får samma densitet som järn, vilket jag någonstans sett nämnas också var avsikten. Fanns det någon dold baktanke med detta?
Man kanske har mycket tid för att tänka när man glor på kala grottväggar?Samtidigt som en hel del saker klädsamt utelämnas, till exempel hur ett kortbent och icke-ridande folk utan vägnät mellan sina fästen kan ha så pass goda kommunikationer att de lyckats samordna åtta kontinentöverspännande krig, fem mot alverna och tre mot tirakerna.
Det känns ju som en lite märklig angelägenhet, eftersom merparten av Mundana ändå är så att säga geografiskt outnyttjat.Det fanns massor av mer eller mindre tokiga uppslag, dock minns jag inte fler. Ang Mundanas storlek (och något jag jag aldrig köpte själv - mitt Mundana var alltid av samma storlek som Jorden). CJS, har jag för mig, ville att Mundana skulle vara mindre för att kapa ned restider mellan äventyrsplatser.
Jag kan inte annat än hålla med till fullo. I bland blir fixa idéer just fixa idéer.Det känns ju som en lite märklig angelägenhet, eftersom merparten av Mundana ändå är så att säga geografiskt outnyttjat.
Än värre blir det av att jag ganska nyligen faktiskt mätte de olika länderna på Mundanakartan och kom fram till att deras ytor och inbördes storleksförhållanden verkar helt annorlunda än vad som anges i Geografica Mundana.Jag kan inte annat än hålla med till fullo. I bland blir fixa idéer just fixa idéer.
Det där med varm sydpol och kall nordpol känns igen från Ereb Altor-kapitlet i DoD Chronopia. Jag gissar att idén är äldre än så, kanske är det en uråldrig föreställning?En fråga inspirerad av vad som nyligen kom upp på Facebook, där du nämnde att CJS ursprungligen ville att Mundanas sydpol skulle vara varm och dess nordpol kall. Finns det andra idéer om världen som inte kom med i slutändan? Jag tänker framför allt på världens storlek -- den är så pass liten att den får samma densitet som järn, vilket jag någonstans sett nämnas också var avsikten. Fanns det någon dold baktanke med detta?
Tror det nämndes än tidigare i Sinkadus, o troligen i någon av pre-Chronopia DoD:s världsbökerDet där med varm sydpol och kall nordpol känns igen från Ereb Altor-kapitlet i DoD Chronopia. Jag gissar att idén är äldre än så, kanske är det en uråldrig föreställning?
Jepp. CJS tillhörde generationen som började spela rollspel före Ä-spel ens klev in på banan. Så D&D, RQ, CoC och Traveller var hans spel och referensramar till en början. Svenska spel lös med sin frånvaro i hans bibliotek. Jag var ”experten” på de svenska spelen på kontoret.Ja, det beskrevs också i Ereb Altor-boxen. Enligt Marco hade CJS dock aldrig spelat eller läst detta, så antingen kom han på det själv eller så kom det från någon ännu tidigare gemensam källa.
Minns jag rätt i att även Hârnmaster fungerat som inspirationskälla för Eon?Jepp. CJS tillhörde generationen som började spela rollspel före Ä-spel ens klev in på banan. Så D&D, RQ, CoC och Traveller var hans spel och referensramar till en början. Svenska spel lös med sin frånvaro i hans bibliotek. Jag var ”experten” på de svenska spelen på kontoret.
Mycket av ramverket till Mundana fanns med i hans outgivna spel Pendara, som han skissat på i säkert tio-femton år före Eon. Detta med polerna och storleken kanske fanns med redan där. Men jag vet inte säkert.