DanielSchenström
Swashbuckler
Okej. Jag ska vara tydligare. Reklam behövs inte. Behövs inte som i att det finns ett behov som måste fyllas. Reklamen drar in extra tittare, men de behövs inte när en serie redan är populär/stor, de är en bonus. Det viss säga, att du som bolag vill ha in så många som möjligt till din serie, och baserat på marknadsanalyser och statistik så väljer man hur mycket och var man vill ha sin reklam. De visar alltså att reklamen är värd det för det mesta.Om det behövs eller inte är väl en sak - det görs jättemycket reklam för de mest populära serierna oavsett. Om nu reklamen inte behövs - varför skulle bolagen va intresserade av att skapa buzz?
Fundering: Vissa vill ha hela säsonger, andra vill ha veckovos. Alla tycker att bolagen gör fel. Den släpptakt som man själv inte gillar ser man därför som en konsekvens av bolagens cynism eller inkompetens.
Populär här menat som att produkten motsvarar eller överskrider bolagets mål.
Beroende på en series längd och hur mycket reklam man brukar använda för samma produkt så har man valt en viss mängd reklam, frekvens, kanaler osv i samband med att serien tillverkas. Det är inte från vecka till vecka som sådant bestämt heller, så det är inte så att de ser att en serie är populär efter 3 veckor och då kan bara stänga av kommande reklamtillfällen. Det är redan betalt och beställt och avtalat sedan många månader tidigare.
Reklam är inte heller till bara för att upplysa de som inte börjat titta på en serie att den finns, den påminner också de som redan är på att serien fortfarande finns. Reklam i sig gör att en konsument kollar in det som det finns reklam för framför det som det inte görs reklam för.
Angående din fundering: Jag personligen tycker inte att företag gör fel eller rätt. De gör vad deras marknadsföringsavdelningar anser vara rätt sätt. Men som konsument föredrar jag ett sätt före ett annat. Ingen inkompetens eller cynicism involverad.