Är det OK om jag ställer en liknande fråga?
Hur får man ens till en intressant strid mellan två 1700-tals fartyg till havs?
Innan ni svarar: betänk att det här är en rollspelsfråga.
Jag antar att spelarna spelar rollpersoner som är matroser/soldater/pirater på ett större fartyg med kanske 200+ sjömän.
Hur får man det att bli intressant för individuella rollpersoner i en masstrid?
1500-tal snarare än 1700-tal, men det här är förstås något vi tänkt på en hel del till Kopparhavets hjältar.
Det finns ju olika sätt att angripa frågan. Om tanken är att RP bara är random sjömän ombord på ett linjeskepp så finns det väl egentligen inget större intresse i att spela ut vad fartyget gör - snarare ställs de inför en serie utmaningar som de själva måste klara - en strid, en våghalsig klättring i riggen etc. Här kan man hantera fartyget som vilken äventyrsmiljö som helst.
Vill man istället att RP skall vara delaktiga i fartygets framfart (eller, om RP inte är direkt inblandade, spelarna på en metanivå) så blir det förstås lätt väldigt detaljerat och spelmoment som riskerar att dra ned momentum. I Kopparhavets hjätar så höll vi det på en väldigt allmän nivå, med hjälp av utmaningar, vilket innebär att skeppsmanövrar bryts ned till 4-5 färdigheter, och varje RP kan ta ansvar för en eller flera färdigheter. Tanken är att både bjuda in hela spelgruppen till att aktivt ta del i sjöstriden, och att göra det översiktiligt och dynamiskt så att man slipper sitter och pilla med vindriktning etc...