Mogger
Hipsteranka
Ja, trådens titel är väl rätt beskrivande, men frågan gäller alltså vad man förväntar sig när man köper ett äventyr och börjar läsa. Det här skiljer sig såklart från spel till spel och man kan ha lite olika preferenser från dag till dag, men någonstans har man ändå en förhoppning att äventyret ska leverera något intressant.
Lite punkter som jag uppskattar:
Lite punkter som jag uppskattar:
- Intressant och lite oväntat persongalleri med figurer vars motiv är tydliga och spännande. Och inte minst något jag känner att jag kan bygga på i spel.
- Intressanta och lite oväntade miljöer, gärna med kartor och info. Platserna kan gärna vara lite av ett miniäventyr i sig typ "handelsplatsen har precis drabbats av pest och alla vägar in är avspärrade av kejsaren vakter"
- En intressant och lite oväntad bakgrund. Varför sker detta? Varför är det relevant?
- Givna vägar in för RP! Ska det handla om ett uppdrag så måste det vara tydligt i spelets premiss att RP faktiskt går att anlita för diverse uppdrag, men helst ska det knytas samman med någon punkt ovan. Att snubbla in i en intressant story funkar också.
- Äventyret ska inte handla om en cool SLP.
- Jag har inget emot att själv fylla ut och låta spelarna gå bananas, men jag vill att äventyret har en sådan ram så att jag som SL kan hantera det. Alternativt att spelet i sig tillåter det.
- INSPIRATION! Känner jag inte det efter 1-2 sidor är det svårt för mig att läsa vidare och därmed kommer jag aldrig spela det.