Sopbil
Veteran
Varning för långdragen post, men jag vet inte hur jag skall korta ned mina funderingar...
Försöker få lite grepp på hur man som sl skall använda sig av konsekvenser i strid.
Vi tar Bosse och hans Kämpe "Yari-Iwa" i följande exempel:
Yari-Iwa har 5T i Kamp och möter en motståndare med medelrisk.
Om Yari-Iwa blir träffad och har rustning så har han möjlighet att använda en del eller hela rustningens skyddsvärde för att sänka konsekvensen ett eller flera steg.
om han väljer att göra detta med ett steg så går risken ned till från medelrisk till låg risk.
Nu har sl några valmöjligheter från listan med lågriskkonsekvenser:
Rollpersonen blir avväpnad
rollpersonen faller omkull i strid
rollpersonen förlorar enkel utrustning
rollpersonen drar till sig oönskad uppmärksamhet
medelrisk om rollpersonen försöker med motsvarande handling igen.
"Medelrisk om rollpersonen försöker med motsvarande handling igen" Känns som att den går bort i detta fall då jag antar att man inte bara kan höja risken igen när spelaren valt att minska risken?
"rollpersonen förlorar enkel utrustning" Yari-Iwa har inget på sig värt att tappa utom vapnet och rustningen i detta fall så vi hoppar även denna.
"rollpersonen drar till sig oönskad uppmärksamhet" Yari-Iwa och hans motståndare är ensamma uppe på en bergstopp, men jag antar att det skulle kunna komma en glupsk flygande varelse och ställa till med problem.
Men följande två är det som jag är mest intresserade av då det känns som att dessa kommer användas mest frekvent i strid.
"Rollpersonen blir avväpnad" Här har då Yari-Iwa valet att antingen fortsätta striden obeväpnad vilket skulle ge honom -1T i kamp resten av striden, alltså 4T kvar eller plocka upp vapnet, vilket jag förmodar är ett rörlighetsslag där stackars Yari-Iwa bara har 1T...
Här står alltså valet mellan att slåss med 1T mindre resten av striden, vilket känns klart görbart eller plocka upp vapnet och behöva slå 1T mot medelrisk vilket med största sannolikhet kommer resultera i att han får en Åkomma (eller någon annan konsekvens) som ett brev på posten.
Exakt samma sak gäller vid "rollpersonen faller omkull i strid" slåss resten av striden med 1T mindre i kamp eller slå 1T mot rörlighet för att resa dig upp och bli belönad med en överhängande risk för ett slag mot medelrisk och påföljande konsekvens.
Det känns alltså som att Bosse kunde ha låtit bli att sänka risken med sin rustning och bara tagit medelkonsekvensen direkt eller har jag missförstått något?
Varför inte bara låta rustningens skyddsvärde ignorera motsvarande mängd Åkommor?
Försöker få lite grepp på hur man som sl skall använda sig av konsekvenser i strid.
Vi tar Bosse och hans Kämpe "Yari-Iwa" i följande exempel:
Yari-Iwa har 5T i Kamp och möter en motståndare med medelrisk.
Om Yari-Iwa blir träffad och har rustning så har han möjlighet att använda en del eller hela rustningens skyddsvärde för att sänka konsekvensen ett eller flera steg.
om han väljer att göra detta med ett steg så går risken ned till från medelrisk till låg risk.
Nu har sl några valmöjligheter från listan med lågriskkonsekvenser:
Rollpersonen blir avväpnad
rollpersonen faller omkull i strid
rollpersonen förlorar enkel utrustning
rollpersonen drar till sig oönskad uppmärksamhet
medelrisk om rollpersonen försöker med motsvarande handling igen.
"Medelrisk om rollpersonen försöker med motsvarande handling igen" Känns som att den går bort i detta fall då jag antar att man inte bara kan höja risken igen när spelaren valt att minska risken?
"rollpersonen förlorar enkel utrustning" Yari-Iwa har inget på sig värt att tappa utom vapnet och rustningen i detta fall så vi hoppar även denna.
"rollpersonen drar till sig oönskad uppmärksamhet" Yari-Iwa och hans motståndare är ensamma uppe på en bergstopp, men jag antar att det skulle kunna komma en glupsk flygande varelse och ställa till med problem.
Men följande två är det som jag är mest intresserade av då det känns som att dessa kommer användas mest frekvent i strid.
"Rollpersonen blir avväpnad" Här har då Yari-Iwa valet att antingen fortsätta striden obeväpnad vilket skulle ge honom -1T i kamp resten av striden, alltså 4T kvar eller plocka upp vapnet, vilket jag förmodar är ett rörlighetsslag där stackars Yari-Iwa bara har 1T...
Här står alltså valet mellan att slåss med 1T mindre resten av striden, vilket känns klart görbart eller plocka upp vapnet och behöva slå 1T mot medelrisk vilket med största sannolikhet kommer resultera i att han får en Åkomma (eller någon annan konsekvens) som ett brev på posten.
Exakt samma sak gäller vid "rollpersonen faller omkull i strid" slåss resten av striden med 1T mindre i kamp eller slå 1T mot rörlighet för att resa dig upp och bli belönad med en överhängande risk för ett slag mot medelrisk och påföljande konsekvens.
Det känns alltså som att Bosse kunde ha låtit bli att sänka risken med sin rustning och bara tagit medelkonsekvensen direkt eller har jag missförstått något?
Varför inte bara låta rustningens skyddsvärde ignorera motsvarande mängd Åkommor?