Moberg
Veteran
- Joined
- 31 Jul 2014
- Messages
- 107
Jag har läst och myst in mig i Vindsjäl några dagar nu och är överlag väldigt nöjd med det mesta! Verkligen en gosig och trevlig bok på alla sätt. Jag fullkomligt älskar stilen och färgsättningen i boken. Dessutom är den positiva känslan i miljöerna och världen super härlig. Riktigt bra jobbat!
Nu till ett par frågor!
Jag är lite osäker på balansen i grundmekaniken. Vid ett vanligt handlingsslag krävs alltid 2 framgångar för att lyckas och för att motverka konsekvens. Börjar man med 5 i en färdighet så har man redan från start någorlunda goda chanser att få 2 eller fler framgångar. Hur balanseras detta i takt med att spelarna blir starkare? Kan SL endast hoppas på att spelarna misslyckas med att slå två framgångar i takt med att de får fler och fler tärningar? Hur ska man handskas med detta som SL? Man vill ju inte att det ska bli för enkelt när man blir starkare. Att motståndet ökar är ju en grej, men räcker det när chansen att lyckas ökar?
Tilläggas bör här att jag inte testat att varken spela eller spelleda, utan bara rullat lite tärningar i en testmiljö.
En annan fundering har jag kring grupphandlingar. Jag gillar tanken kring dem, men jag är jag lite osäker på om jag förstår dem helt rätt.
Som jag läser det måste alla grupphandlingar avklaras på ett slag, eller missar jag något?
I reglerna står det att motståndet ökar med 1 för varje spelare (om det är till spelarnas nackdel att vara fler) och spelarna måste slå lika många framgångar som värdet i motstånd för att lyckas, och ytterligare 1 framgång för att undvika konsekvens.
Tar man då en klippvägg som ska bestigas där SL tänker att grundmotståndet är 5, med 5 spelare blir motståndet 10, och man behöver sammanlagt 11 framgångar för att inte få någon konsekvens. Är det rimligt att spelarna ska klara detta? Lyckas slaget tar man sig uppför bergväggen, misslyckas man avverkar man ingenting på motståndet, och man kan få ödesdigra konsekvenser.
Är det till spelarnas fördel att vara fler blir det rimligare, i fallet med klippväggen behövs i det fallet bara 5 framgångar för att lyckas, och ytterligare 1 för att undvika konsekvens.
Som sagt, jag gillar tanken på grupphandlingar, men det känns inte som att jag riktigt förstått hur man ska implementera dem i spelet för att de ska få en bra och önskad effekt.
Nu till ett par frågor!
Jag är lite osäker på balansen i grundmekaniken. Vid ett vanligt handlingsslag krävs alltid 2 framgångar för att lyckas och för att motverka konsekvens. Börjar man med 5 i en färdighet så har man redan från start någorlunda goda chanser att få 2 eller fler framgångar. Hur balanseras detta i takt med att spelarna blir starkare? Kan SL endast hoppas på att spelarna misslyckas med att slå två framgångar i takt med att de får fler och fler tärningar? Hur ska man handskas med detta som SL? Man vill ju inte att det ska bli för enkelt när man blir starkare. Att motståndet ökar är ju en grej, men räcker det när chansen att lyckas ökar?
Tilläggas bör här att jag inte testat att varken spela eller spelleda, utan bara rullat lite tärningar i en testmiljö.
En annan fundering har jag kring grupphandlingar. Jag gillar tanken kring dem, men jag är jag lite osäker på om jag förstår dem helt rätt.
Som jag läser det måste alla grupphandlingar avklaras på ett slag, eller missar jag något?
I reglerna står det att motståndet ökar med 1 för varje spelare (om det är till spelarnas nackdel att vara fler) och spelarna måste slå lika många framgångar som värdet i motstånd för att lyckas, och ytterligare 1 framgång för att undvika konsekvens.
Tar man då en klippvägg som ska bestigas där SL tänker att grundmotståndet är 5, med 5 spelare blir motståndet 10, och man behöver sammanlagt 11 framgångar för att inte få någon konsekvens. Är det rimligt att spelarna ska klara detta? Lyckas slaget tar man sig uppför bergväggen, misslyckas man avverkar man ingenting på motståndet, och man kan få ödesdigra konsekvenser.
Är det till spelarnas fördel att vara fler blir det rimligare, i fallet med klippväggen behövs i det fallet bara 5 framgångar för att lyckas, och ytterligare 1 för att undvika konsekvens.
Som sagt, jag gillar tanken på grupphandlingar, men det känns inte som att jag riktigt förstått hur man ska implementera dem i spelet för att de ska få en bra och önskad effekt.