I grundfrågeställningen så jämförs Väsen med Chock (eller Chill, men det har jag aldrig läst eller spelat) två väldigt olika rollspel som delvis delar en gemensam premiss. 25 år av rollspelsinnovation gör dock stor skillnad, och spelen spelas på väldigt olika sätt, är skrivna på olika sätt, ger helt olika redskap och väldigt olika setting sin ursprungliga likhet till trots. Vi som rollspelare har dessutom också utvecklats (om inte annat genom ålder och livserfarenhet) om vi varit aktiva under denna tid och spelar därmed rollspel på olika sätt. Upplevelsen av att spela Chock 1990 och Väsen 2021 kommer vara helt olika.
Implementera samma resonemang på nått du är intresserad av ist då . Om det nu är musik vill du att gruppen du gillar släpper samma platta 20 gånger om eller vill du se att dom utvecklas och släpper nått nytt . Skulle du se en serie på Netflix där varje avsnitt i en 6 säsonger lång serie är en repeat av pilotavsnittet om och om igen
Det jag tror du behöver, om du vill uppleva något helt nytt är att titta åt ett helt annat håll, finna en ny passion, nya upplevelser, nya känslor. Kanske släppa det du vet att du går i gång på helt ett tag och uppleva något som för dig kommer vara helt nytt. Fågelskådning, bilmeckande, pianoplinkande, romcom-serier, indie-rollspel eller precis vad som helst som du tror du skulle kunna gilla. Det är dock lättare sagt än gjort att hitta det
där innan du gör det.
Ett annat alternativ är att uppleva något väldigt bra igen, men att aktivt leta efter dimensioner eller detaljer som du tidigare missat. Vissa böcker, filmer, spel och serier kan upplevas på nytt och ge något mer när du har facit i hand och kan slappna av i det du upplever och lägga märke till andra detaljer som gör helheten bättre och upplevelsen annorlunda.
Jag spelade lite TV-spel under mitten av 90-talet; Metroid, Zelda - A Link to the Past, Sonic, Shining Force, UFO Enemy Unknown och allt det där. Sen uppehåll tills för 3 år sen då jag köpte en Nintendo Switch och spelade Zelda - Breath of the Wild för första gången. Den överväldigande känslan att klivar ur grottan i början kan jag inte få tillbaka. Jag har svårt att tro att jag någonsin kommer känna så igen med ett TV-spel, om jag inte gör ett nytt uppehåll i 20 år och därefter ger det en ny chans. För andra som spelat allt som finns att spela under hela den här tiden var det säkert inte så märkvärdigt. Förväntningar, erfarenheter och sånt dämpar den där förälskelsen, likt kärleken i ett förhållande förändras och utvecklas med tiden.
--
Så utvecklingen och innovationen du söker sker runt omkring dig hela tiden, men när du lever mitt i den kanske du har svårt att se den? Jag tänker att det måste vara en oerhörd tröskel att komma på något nytt och fräscht hela tiden. Det är både ekonomiskt riskabelt och kreativt omöjligt.