Jag skulle mena att den sociala och kulturella miljön på Island har en ständig växelverkan med den norska politiken och resor utåt. Statusekonomin är i hög grad avhängig att man kan distribuera lyxvaror man har skaffat annorstädes, så att några ger sig ut i viking hänger liksom ihop med dynamiken inom Island.
Absolut, så vitt jag kan avgöra har du helt rätt i detta. Jag tror jag börjar tänka om kring den här punkten.
Viktingatåg ger ju spelet flera saker. Något radikalt annorlunda från det vanliga livet på Island att göra. Intressanta beslut - risk kontra belöning, öster eller västerled, följa med Halvdan eller Orm-i-öga, etc.
Also, handelsresor till Norge var rätt vanliga, och de kan man säkert spinna en del kring. (I några av sagorna dyker fiender från Island upp i Norge, om jag mins rätt).
Om man ska jämföra med Pendragon antar jag att "den stora islandskampanjen" tar sin början vid kolonisationen 874, men var tar den slut? Kristnandet? Sturlungaeran?
Det spel jag vill spela tror jag ska fokusera på en rätt kort tidsperiod, säg två generationers liv, typ som Pendragon, så att man spelar igenom åren, kanske tom årstiderna, relativt detaljerat.
Man kan så klart göra ett spel som tar stora hopp i tid, och på så sätt täcka in hela den isländska medeltiden från kolonisationen till republikens fall.
Jag tror åren innan kristanandet är en bra startpunkt, det finns en färdig kultur och en tydlig samhällsstruktur med en stor fråga, kristen eller hedning, som alla måste förhålla sig till. Ett spel under kolonistationsperioden eller mot slutet av fristatsepoken kunde också vara intressanta dock.