entomophobiac
Low Prep High Play
Så, i stora drag är Onda människor en polisundersökning. Det finns 18 foldrar med ouppklarade försvinnanden, inklusive foton och annan info. Rollpersonerna är FBI-agenter som får en låda med dessa 18 foldrar i händerna och en förbannad chef som berättar att det sitter tre misstänkta i häktet och att de har 4 timmar på sig att väcka åtal innan de måste släppas. (Konventsscenario; därför den fasta lite udda tiden.)
Sen är det upp till spelgruppen att interagera med dessa props och använda spelledaren som resurs för förhör, telefonsamtal, arkivbesök, eller vad de nu vill hinna göra. Följer med en liten karta över polisstationen som framförallt funkar som påminnelse om vad spelarna har tillgång till. Följer även med en karta över den del av USA där försvinnandena skett.
Men! En sak jag funderat på väldigt mycket är att 18 foldrar är svinmycket information. Värt att notera att vissa bara är ett foto och en paragraf; andra har mer information. Idén har varit att överrumpla gruppen lite och sätta en stämning av att börja springa på en gång och inte sluta springa förrän tiden är ute. Så det är lite medvetet för mycket material.
Frågan är helt enkelt: kommer det här riskera att bara kännas frustrerande? Som att ni omöjligen kan ta tag i "allt"?
En tanke är ju att sänka antalet foldrar till 6-7 istället (scenariot är för fem spelare). Men risken känns då som att det istället handlar om att "lösa" endast dessa fall och inte fokusera lika mycket på de misstänkta eller på eventuella mönster.
Sen är det upp till spelgruppen att interagera med dessa props och använda spelledaren som resurs för förhör, telefonsamtal, arkivbesök, eller vad de nu vill hinna göra. Följer med en liten karta över polisstationen som framförallt funkar som påminnelse om vad spelarna har tillgång till. Följer även med en karta över den del av USA där försvinnandena skett.
Men! En sak jag funderat på väldigt mycket är att 18 foldrar är svinmycket information. Värt att notera att vissa bara är ett foto och en paragraf; andra har mer information. Idén har varit att överrumpla gruppen lite och sätta en stämning av att börja springa på en gång och inte sluta springa förrän tiden är ute. Så det är lite medvetet för mycket material.
Frågan är helt enkelt: kommer det här riskera att bara kännas frustrerande? Som att ni omöjligen kan ta tag i "allt"?
En tanke är ju att sänka antalet foldrar till 6-7 istället (scenariot är för fem spelare). Men risken känns då som att det istället handlar om att "lösa" endast dessa fall och inte fokusera lika mycket på de misstänkta eller på eventuella mönster.