Pillar med en datagrej: rita hexagonkartor med SVG.
Tanken är att utgå från en formell beskrivning av en hexagonkarta och sedan kunna rendera den på olika sätt.
En hexagonkarta består av en mängd hexagoner som är antingen stående (spets i norr och söder) eller liggande.
Varje hex har en position på kartan.
Jag laborerar dessutom med att en hex har tretton punkter: noll är dess centrum,
ett är nordnordost
två är nordost
tre är ostnordost
fyra är rakt österut
osv fram till
tolv är rakt norrut
Då kan man definiera miljöelement i hexen:
kustlinje från fem till nio (vattnet är alltid till vänster i ritriktningen)
höjdkurva från sex till tre (höjden är alltid till höger i ritriktningen)
vägsnutt från sju till åtta
staden Blärke i mitten
och så vidare.
Fråga: har något liknande gjorts? Finns det ett märkspråk för hexbaserade spelkartor redan?
Tanken är att utgå från en formell beskrivning av en hexagonkarta och sedan kunna rendera den på olika sätt.
En hexagonkarta består av en mängd hexagoner som är antingen stående (spets i norr och söder) eller liggande.
Varje hex har en position på kartan.
Jag laborerar dessutom med att en hex har tretton punkter: noll är dess centrum,
ett är nordnordost
två är nordost
tre är ostnordost
fyra är rakt österut
osv fram till
tolv är rakt norrut
Då kan man definiera miljöelement i hexen:
kustlinje från fem till nio (vattnet är alltid till vänster i ritriktningen)
höjdkurva från sex till tre (höjden är alltid till höger i ritriktningen)
vägsnutt från sju till åtta
staden Blärke i mitten
och så vidare.
Fråga: har något liknande gjorts? Finns det ett märkspråk för hexbaserade spelkartor redan?