Jag vill utforska fantasi, berättande och rollspel med min snart 8-åriga son. Vi har tidigare spelat Snake Oil med förenklade regler. Han hade där bra fantasi men spelade det ändå endast motvilligt. Vi har även spelat Once Upon a Time med förenklade regler och endast ett gemensamt slutkort. Detta gillade han och jag tycker om spelet så det kan säkert bli mer av detta.
Nu har vi testat Gudasaga med förenklade regler. Första tillfället blev misslyckat då han speciellt vid fantasi och berättande inte tycker om att misslyckas. Vid andra tillfället la jag in att man alltid får slå om tärningen om man vill och då blev det lyckat. Gudasaga går snabbt att lära sig (endast några sidor regler) och jag kan verkligen rekommendera det! Det finns en gratisversion och gratis sagor (äventyr) att ladda ner. I betalversionen finns tabeller för att generera sagor (Urdarbrunnen) vilket är väldigt bra.
Vi spelade med följande ändringar:
Några tankar?
Jag tar gärna emot tips på andra spel för mig och min son med fokus på berättande som kan funka. Gärna enkla regler, färdiga äventyr som kan läsas samtidigt som vi spelar dem, och hjälp och tabeller för att skapa egna äventyr. Jag är inte intresserad av spel som kräver att stora mängder regler eller setting läses.
Nu har vi testat Gudasaga med förenklade regler. Första tillfället blev misslyckat då han speciellt vid fantasi och berättande inte tycker om att misslyckas. Vid andra tillfället la jag in att man alltid får slå om tärningen om man vill och då blev det lyckat. Gudasaga går snabbt att lära sig (endast några sidor regler) och jag kan verkligen rekommendera det! Det finns en gratisversion och gratis sagor (äventyr) att ladda ner. I betalversionen finns tabeller för att generera sagor (Urdarbrunnen) vilket är väldigt bra.
Vi spelade med följande ändringar:
- Utan häcklande, ära, högmod, modifikationer, hjälp och påtala svaghet.
- Använd attribut, ämbete eller föremål för att övervinna en prövning. Detta ger inga modifikationer på tärningsslaget. Slå minst fyra med en T6 för att lyckas. Det är tillåtet att slå om tärningen.
- Slår man ett så beskriv misslyckandet med rollpersonens svaghet.
- Utan vinnare och gåvan tillfaller gruppen istället för en enskild rollperson.
Några tankar?
Jag tar gärna emot tips på andra spel för mig och min son med fokus på berättande som kan funka. Gärna enkla regler, färdiga äventyr som kan läsas samtidigt som vi spelar dem, och hjälp och tabeller för att skapa egna äventyr. Jag är inte intresserad av spel som kräver att stora mängder regler eller setting läses.