Barn, berättande och Gudasaga

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
173
Location
Malmö
Jag vill utforska fantasi, berättande och rollspel med min snart 8-åriga son. Vi har tidigare spelat Snake Oil med förenklade regler. Han hade där bra fantasi men spelade det ändå endast motvilligt. Vi har även spelat Once Upon a Time med förenklade regler och endast ett gemensamt slutkort. Detta gillade han och jag tycker om spelet så det kan säkert bli mer av detta.

Nu har vi testat Gudasaga med förenklade regler. Första tillfället blev misslyckat då han speciellt vid fantasi och berättande inte tycker om att misslyckas. Vid andra tillfället la jag in att man alltid får slå om tärningen om man vill och då blev det lyckat. Gudasaga går snabbt att lära sig (endast några sidor regler) och jag kan verkligen rekommendera det! Det finns en gratisversion och gratis sagor (äventyr) att ladda ner. I betalversionen finns tabeller för att generera sagor (Urdarbrunnen) vilket är väldigt bra.

Vi spelade med följande ändringar:
  • Utan häcklande, ära, högmod, modifikationer, hjälp och påtala svaghet.
  • Använd attribut, ämbete eller föremål för att övervinna en prövning. Detta ger inga modifikationer på tärningsslaget. Slå minst fyra med en T6 för att lyckas. Det är tillåtet att slå om tärningen.
  • Slår man ett så beskriv misslyckandet med rollpersonens svaghet.
  • Utan vinnare och gåvan tillfaller gruppen istället för en enskild rollperson.
Jag var både SL och spelare och min son spelare. Vi har spelat både färdiga sagor och skapat egna tillsammans med Urdarbrunnen lite som Samskapade sagor (s 131) i boken.

Några tankar?

Jag tar gärna emot tips på andra spel för mig och min son med fokus på berättande som kan funka. Gärna enkla regler, färdiga äventyr som kan läsas samtidigt som vi spelar dem, och hjälp och tabeller för att skapa egna äventyr. Jag är inte intresserad av spel som kräver att stora mängder regler eller setting läses.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,530
Baron Münchhausen är nog det bästa spel jag vet när det gäller berättande. Spelet kan sammanfattas på en A5 utan problem. Jag har själv inte spelat det med så små barn som åttaåringar, men jag har kört det med min tolvåriga svågerdotter med gott resultat. Det är dessutom skapat av samma farbror som gjort Once Upon A Time om jag minns rätt.

Med min femåring brukar jag freestylea rätt mycket sagor, där vi improviserar oss fram själva utan förbehåll. Jag brukar använda en enkel ram som ser ut så här, där de kursiverade delarna lätt kan bytas ut allteftersom:

1 - Det var en gång en person som bodde på en plats
2 - Men så kom det ett problem som inte gick att lösa
3 - Sen kom personen på en lösning, och måste ut på äventyr
4 - Äventyret involverar en resa, eller en klurig plan (ofta hämta en pryl eller en annan person)
5 - Personen löser problemet med den nya prylen eller hjälp från den andra personen
6 - ...och de levde lyckliga i alla sina dagar!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,827
Location
Eskilstuna
Gudasaga går snabbt att lära sig (endast några sidor regler) och jag kan verkligen rekommendera det! Det finns en gratisversion och gratis sagor (äventyr) att ladda ner. I betalversionen finns tabeller för att generera sagor (Urdarbrunnen) vilket är väldigt bra.
Vad roligt att höra! Stort tack för de fina orden! :D (Jag är en av Gudasagas författare.)

Nu har vi testat Gudasaga med förenklade regler. Första tillfället blev misslyckat då han speciellt vid fantasi och berättande inte tycker om att misslyckas. Vid andra tillfället la jag in att man alltid får slå om tärningen om man vill och då blev det lyckat.
Vi spelade med följande ändringar:
  • Utan häcklande, ära, högmod, modifikationer, hjälp och påtala svaghet.
  • Använd attribut, ämbete eller föremål för att övervinna en prövning. Detta ger inga modifikationer på tärningsslaget. Slå minst fyra med en T6 för att lyckas. Det är tillåtet att slå om tärningen.
  • Slår man ett så beskriv misslyckandet med rollpersonens svaghet.
  • Utan vinnare och gåvan tillfaller gruppen istället för en enskild rollperson.
Jag var både SL och spelare och min son spelare. Vi har spelat både färdiga sagor och skapat egna tillsammans med Urdarbrunnen lite som Samskapade sagor (s 131) i boken.

Några tankar?
Spontant tycker jag att det där låter som lysande anpassningar för att spela med barn!

Vi håller på att fila på ett annat spel som är mer riktat till just yngre – och en genomgående punkt är just det där med misslyckanden. Med yngre barn känns det extra viktigt att ge dem kreativt utrymme. De har en tendens att beskriva saker som att de redan har hänt (vilket många vuxna också har) – och då känns det dumt att behöva retconna deras bidrag till berättelsen för att en tärning visar fel siffra.

Över lag tror jag mer på att jobba med konsekvenser när man spelar med barn. De lyckas alltid, men slår de dåligt hittar man på någon negativ bieffekt, eller slänger in ett nytt problem.

Tills vårt nya spel är färdigt rekommenderar jag Temptärning. Med undantag för terminologin Lyckas+ (som betyder lyckad handling, fast med negativ konsekvens) upplever jag att det är ett väldigt smart och barnanpassat system. Rollspelskollektivet har även barnspelen Vildmark och Jordborg – som använder det systemet. Man kan ju även kombinera systemet med exempelvis Gudasagas verktyg för att generera sagor.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
... Le Drakar och Bananer?
Den franska versionen är tyvärr en översättning av den engelska versionen, som av historiska anledningar kom före det svenska originalet, så den engelska heter Dungeons & Bananas och den franska Donjons & bananes. Den franska versionen är för övrigt sjukt snygg:
 
Top