Vindsjäl!
Jag tänkte först att jag verkligen skulle
nagelfara den här boken så noga det bra gick och på det viset hitta starka och svaga partier värda att kommenteras. Men nu har andra kloka forumiter sagt det väsentliga och mina tankar får nog ses som randanmärkningar. Efter läsning visar sig boken/spelet dock vara både tilltalande estetiskt såväl som funktionellt och det finns egentligen inget att anmärka på menar jag. Men något ska jag väl kunna säga om detta fina spel?
Kanske kan det här spelet trots allt innehålla vissa trösklar som kan försvåra för spelare. Jag kan känna av dem och skulle därför vilja föreslå några möjliga sätt att spela Vindsjäl på. Mina exempel kan då ses både som en kommentar till regler och värld och som förhoppningsvis inspiration för vidare spel.
Vindsjäl är ett spel som jag förknippar med spelstilen
Culture Gaming eller kanske på svenska. Kulturspel. Det är fina grejer, man kommer nära en rik och väl beskriven värld i form av Agweon som både liknar vår värld, men ändå erbjuder något unikt. För mig som har ganska begränsat med tid och ork att lära mig ”ny” kultur så skulle jag verkligen göra en grej av kulturen i Agweon, men portionera ut den i små lagom doser. På så vis kan vi lära känna Agweons olika regioner, varför en Vindsjäl är kastlös och vad det innebär, djur och monster, konflikter mellan olika grupperingar, platser, namn på vapen, esoterin mm mm. Ett exempeläventyr skulle tex vara att en djurvän ber rp att samla in en rad olika djur i en skog/öken/dal så djurvännen kan tvätta djuren rena från esoteriskt damm. Nästa äventyr får bli att hitta källan av ond esoteri som ”smittar” djuren.
- Allt är så fint och fridfullt
Vindsjäl väcker i min bekantskapskrets ofta en känsla av att allt är trevligt, fridfullt och lite gulligt. Vissa element i spelet förstärker det här och det är också delvis en uppmaning (”Måla upp en värld med starka, optimistiska färger” och ”…det mörka får gärna vara av en mildare karaktär än det bistra och hopplösa som finns i många andra fantasyvärldar”, Vindsjäl, s. 121). Jag skulle vilja balansera det här härliga tedrickandet, de många goda idealen som tra sig uttryck på många vis, den utbredda välviljan hos de olika människorna och djuren på Agweon med att tydliggöra de konflikter som faktiskt finns: mellan de olika kasterna, mellan grupperingar och deras ledares bristfälliga karaktärer, mellan vilda djur och människor, mellan det stormpiskande hav som omger Agweon och viljan att veta vad som finns bortom det – och inte minst: mellan sorgevärlden och den harmoniska tillvaron som hotas. Jag tror att
kontrasten mellan det fridfulla och allt som hotar denna frid kan bli en effektiv motor för agens hos spelare och rollpersoner.
- Många nya tekniker används
Bland annat uppfattar jag hur Vindsjäl låter sig inspireras av Blades in the Dark och Apocalyse Worlds olika tekniker för rollspelande. Jag kan ha missförstått. Det här kan vara en särskild utmaning för en gammal rollspelare som förväntar sig enkelt OSR-utforskande. Mitt första tips är att verkligen förkovra sig i de här (för oss grognards) teknikerna och ge dem en chans. Mitt andra är att verkligen ge sig hän och våga leka med teknikerna: vad innebär risk och motstånd som hinder tex? Hur ska jag förstå och använda skillnaden mellan
ingen risk-
låg risk-
medelrisk-
hög risk och
extrem risk? Det här är fina verktyg, men kräver att jag verkligen
förstår dem för att kunna använda dem bra och intuitivt. Hur ska Handlingar spelas ut? Hur ska Konsekvenser förstås och användas? Sådant måste åtminstone jag meditera över en aning och liksom skaffa mg en
känsla för. För även om teknikerna är roliga verktyg ska vi ju ha dem till att bygga med och då vill jag inte låta prylarna komma i vägen för skapelsen.
Till sist vill jag råda mig och andra att våga göra bedömningar av när alla tekniker behöver anvöndas. Eftersom olika saker tex kan ge plus/minus på tärningsslag kanske det enklaste är att
uppskatta den sammanlagda bonusen? Åtminstone om spelare vill använda färdigheter/förmågor ofta eller om spelledaren tycker att det ofta krävs slag för att bedöma utgången.
Slutligen vill jag gratulera Lucas Falk till en himla fin produkt och mig och mina spelare till härligt spel i framtiden! Det ska bli kul att vidga mina vyer, att upptäcka världen Agweon - som att se hur mina spelare hanterar den ökade kunskapen om världen och det drama det innebär att en sorg håller på att ta över den.