Intressanta aliens?

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,536
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hej och hoppas alla har en bra sommar så här långt och att ni är friska!

Jag sitter själv och försöker konstruera en egen sci-fi setting som är en gryta med massa stulna idéer från en uppsjö av olika källor. Just nu skulle jag behöva lite råd och hjälp av forumets alla smarta och hjälpsamma personer :)

Jag behöver hjälp med att hitta rollspel eller enskilda rollspelsprodukter som har info om häftiga aliens som passar till min setting. Så för att försöka specificera exakt vad jag söker, så skall jag försöka förklara. Jag kommer säkert säga emot mig själv i mina förklaring till vad jag söker så ha gärna överseende med det då den setting jag försöker att skapa är ett projekt med stor plasticitet.

Jag söker aliens som inte är som de i Star Wars då jag siktar mer på en setting likt den i Mass Effect, alltså space opera men inte i samma grad som Star Wars. Jag söker inte heller aliens i stil med Star Trek då alla ser ut som människor med konstiga pannor. Dock så passar politiken som finns i Star Trek eller Babylon 5 det jag söker. Sen är det ok om en del aliens påminner om människor men gärna förslag på rollspel som också har aliens som är väldigt främmande både till utseende och funktion men som fortfarande går att interagera med mer än som kanonmat.

Så där har ni min fråga, känner ni till och kan rekommendera någon rollspelsprodukt där jag kan hitta häftiga aliens som passar in i de motsägelsefulla ramar jag söker?

Ta hand om varandra och var försiktiga samtidigt som jag hoppas att ni alla får en grymt bra sommar!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
[F]örslag på rollspel som också har aliens som är väldigt främmande både till utseende och funktion men som fortfarande går att interagera med mer än som kanonmat
Det här är ju ett gyllene tillfälle att återigen länka till First Contact Team. Har inte läst systemet i detalj än, men där finns en hel del matiga tips kring hur olika rymdvarelser kan fungera. Premissen i det spelet är att rollpersonerna är den första gruppen som sätts ihop för att genomföra mänsklighetens första kontakt med rymdvarelser.

För rymdoperaaliens kan jag istället rekommendera Gumshoe-spelet Ashen Stars som jag tycker har ganska intressanta aliens. Det såg jag dessutom av en slump att @Hellzon gjort en rollperson till i vintras.

Också +1 för 2300AD som har vad jag anser är de bäst beskrivna rymdvarelserna i något rollspel (som jag läst). Men kanske mest på grund av hur de presenteras asymmetriskt för spelare och spelledare. Spelledaren får veta alla juicy secrets, medan spelarna får den information de kan förstå och se.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Vast and Starlit har inga färdiga utomjordingar, men en schyyst procedur för vad man ska göra nr man stöter på dem:

Encounters
Whenever you need an alien species, culture, or environment follow these steps:
Create Your Base
Alien species—One player selects 2 types of animals they are familiar with.
Alien culture—One player selects a culture or subculture they are a part of.
Alien environment—One player selects a location & a climate all are familiar with.
Deviate Aspects
The next player picks an aspect of the base, such as a cat’s aloofness, the pettiness of office politics, or a half-frozen bog. Then the next player chooses to tweak, reverse, or exaggerate this. Repeat this step 3 to 5 times until it feels alien.
Combine & Synthesize
The next player makes a coherent whole from only the deviated aspects, not the base.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Vilka är de bästa 2300-rymdisarna, förutom Kafer?
Alldeles för länge sedan jag läste igenom, men din fråga fick mig att peppa igång så tänkte läsa igenom allt igen och återkommer. :)

Oklart om jag hade någon favorit annat än att jag gillade hur de togs på allvar på på ett sätt som bara byrackor och kattskrällen i Traveller kan drömma om. Spontant minns jag att jag gillade Ebers mycket!

Men återkommer!
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
412
Hade kollat Stars without numbers (pga alla anledningar som finns):

Men om det mest är inspo för monster är ju Veins of the Earth ett måste:

Inget måste men cool är ju Strange Stars:
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,536
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
För designs, ta en titt på de som finns i datorspelet Stellaris. En del är bättre än andra, men det finns några rätt intressanta utomjordingar att välja mellan.
Här är merparten av dem:
Är väl bekant med Stellaris, har spelat många hundra timmar och äger alla DLC till spelet. Eftersom jag aldrig orkat vänta på rabatter eller liknande så kunde jag se att jag totalt spenderat lite över två tusen kronor på spelet, yikes!
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Intressanta utomjordingar är sådana som avspeglar oss själva, och vårt inre mörker. När man ser dem tänker man, "herregud, det kunde vara oss - eller mig!". Exempelvis Reaver i Serenity-filmen. Utomjordingar ska avspegla en lång och mörk historik vid första ögonkastet; de kännetecknar biologisk förvandling nästan bortom igenkänning. De ska förvåna, äckla, chocka, konfundera eller tänja sönder vad vi trodde var möjligt.

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Intressanta utomjordingar är sådana som avspeglar oss själva, och vårt inre mörker. När man ser dem tänker man, "herregud, det kunde vara oss - eller mig!". Exempelvis Marauders i Serenity-filmen. Utomjordingar ska avspegla en lång och mörk historik vid första ögonkastet; de kännetecknar biologisk förvandling nästan bortom igenkänning. De ska förvåna, äckla, chocka, konfundera eller tänja sönder vad vi trodde var möjligt.
Vet inte om jag tycker att det behöver vara just mörker, men att ge ett perspektiv på människor tycker jag absolut är utomjordingars roll. Genom att vara annorlunda än människor visar de att vi är på ett visst sätt och hade kunnat vara annorlunda. Därför är egentligen de bästa utomjordingarna de som är människolika. Mr. Spock är det klassiska exemplet, som genom sin avsaknad av känslor kontrasterar mot Kapten Kirks emotionella agerande och visar hur känslor är fundamentalt mänskliga (och bra, enligt Star Trek). En människa utan känslor är inte längre en människa, utan en vulcan.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,536
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nu har jag redan satt igång min sci fi-kampanj och har rejält många olika sorters aliens som är intressanta på olika vis, men skulle det dyka upp några guldkorn så finns det självklart utrymme att slänga in lite fler.

I den kampanjen jag leder så hittdes på 2300-talet ett nätverk av ”space magic” portaler varav en ingång fanns i vårat solsystem. Efter en koloniseringsprocess inte helt olikt den under den koloniala och imperialistiska tiden på jorden, så lyckades en del kolonier bundna till mänsklighetens stormakter Jorden och Mars, bryta sig loss. Flera av dessa tidigare kolonier är nu egna supermakter varav minst tre nu är mer inflytesrika och mäktiga än vad Jorden och Mars(som har tvingats ingå en försvarsallians) är.

Så när kampanjen började så visste mänskligheten att ickemänskligt intelligent liv existerat då nätverket med ”space magic” portaler mellan stjärnorna måste ha skapats av någon. Av dessa skapare finns dock endast miljarder år gamla ruiner kvar av och inga avbildningar ellet liknande, dock tycks massor av system vara helt perfekta för mänsklig bosättning vilket snabbat på koloniseringstakten. Det i kombination med att de flesta människor på Jorden eller Mars nu inte längre har ett jobb då deras kompetens inte är tillräcklig för att bidra i ett så avancerat samhälle har också pådrivit en form av exodus.

Nu har vi spelat en hel hög med sessioner på 12h styck och kampanjen har flutit på enormt bra, en av mina bästa hittils om jag får vara lite självgod som SL då spelarna verkligen längtar efter våra spelmöten. Under de senare sessionerna så stötte spelarna för första gången på levande utomjordiskt intelligent liv i form av vad de tyckte var en enorm invadionsflotta med medföljande markstyrkor. Det hela visade sig vara en expeditionsflotta i stil med det i Mass Effect som där är känt som ”The First Contact War” och konflikten lyckades styras upp tack vare rp, utan att urarta till ett storkrig som mänskligheten inte kunde vinna. Detta har i sin tur enat mänskligheten under en typ av ”Rymd-FN” och öppnat upp galaxen samt visat människorna att galaxen är allt annat än tom. Det finns civilisationer inte helt olika mänskligheten därute men det finns också monster värre än i de värsta mardrömmarna.

När vi avslutade senaste mötet så var rp och presenterade mänsklighetens nytta och varför mänskligheten skulle bli accepterade som en likvärdig inför en stor samling civilisationer som valt att samarbeta genom diplomati i första hand och krig som en sista åtgärd.

Så jag har aliens i min kampanj som är väldigt ”mänskliga” och jag har civilisationer som är extremt annorlunda. Hittils har kombinationen av det hela fungerat bra. Jag är väldigt inspirerad av Mass Effect när det gället setting och inspirerad av The Expanse när det gäller hur rymden fungerar och hur skepp fungerar etc.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,536
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har ni fortsatt spela? Väldigt cool setting! Jag gillar blandningen av olika närliggande sci fi-stilar.
Oh yes! Det är en kampanj som vi spelade fram tills väldigt nyligen där det blev som en perfekt "säsongsavslutning". Vi kommer fortsätta spela vidare "säsong 2" just den här kampanjen någon gång i December är min plan. Jag som SL vill ha så mycket prepp som möjligt när jag spelleder "The Expanse/Mass Effect, Mega campaign" då jag inte vill råka bränna för mycket krut på fel plats eller på något annat sätt förstöra allt som byggts upp genom enormt mycket prepp och många spelmöten.

Så hittills måste jag säga att det förmodligen är en av mina mer lyckade kampanjer där en planerad paus fungerade perfekt. Även om spelarna gärna hade fortsatt direkt och utan uppehåll så förstod de varför jag som SL hade förberett en "säsongsavslutning" just precis vid den tidpunkten. Nu kör vi vår "A song of Ice and Fire"-kampanj med en planerad paus någon gång i December.
Det är dessa två kampanjer som förhoppningsvis överlever både mina och spelarnas val och förblir bra och intressanta i minst ett år till. Sen har jag en massa spel jag skulle vilja prova men det finns för lite tid så jag och mina spelare får köra på det som vi vet att vi gillar i första hand :)
 
Top