Khan
Kondottiär
- Joined
- 23 Apr 2014
- Messages
- 4,532
Jag har läst Devil Dice Island.
Det här är ett litet och behändigt PbtA-spel, väl värt sina $3 på kickstarter för en PDF. Grunden är att man spelar ett gäng som kraschat på en öde ö och måste klara sig, parallellt med att allt det inte är som det borde på ön...
Ja, det är väl 95% Lost. Eller som Lost borde ha varit, om man ska vara sån.
Regler
Spelet börjar med att gruppen besvarar lite frågor om tema, tid, ton och så, och sedan frågar SL spelarna i tur och ordning tre frågor.
Varje spelare väljer en klass / arketyp av typen "Hero with a Secret", "The Fool" och liknande. Varje klass har en specifierad bakgrund, som formuleras som något de måste berätta för gruppen innan spelet börjar. De har också ett klasspecifikt move, som med klassiskt tredelat resultat á la PbtA. Avslutningsvis har varje klass en relation till personen till höger och en annan till personen till vänster. De relationerna är definitivt byggda för att skapa drama och att allt ska skorra i kontakten mellan rollpersonerna.
Några allmänna moves finns också, som är rätt självförklarande.
Spelledaren
Spelledaren har ett fåtal moves, som lika mycket är principer för spelet. Principerna är där spelet känns som mest som Lost. Ett av moven ser ut såhär:
I allmänhet
Det känns som om författarna förutsätter att man har koll på hur PbtA funkar redan när man börjar, för det förklaras aldrig vad ett move är, eller när de triggas. Oh well. Det är ett enkelt litet spel, som känns som om det passar klockrent på ett konventspass, och jag är rätt sugen på att testa det i Vrålan någon gång.
Det här är ett litet och behändigt PbtA-spel, väl värt sina $3 på kickstarter för en PDF. Grunden är att man spelar ett gäng som kraschat på en öde ö och måste klara sig, parallellt med att allt det inte är som det borde på ön...
Ja, det är väl 95% Lost. Eller som Lost borde ha varit, om man ska vara sån.
Regler
Spelet börjar med att gruppen besvarar lite frågor om tema, tid, ton och så, och sedan frågar SL spelarna i tur och ordning tre frågor.
- What have you done to deserve being abandoned here?
- What great evil do you fear encountering?
- Who might help you here?
Varje spelare väljer en klass / arketyp av typen "Hero with a Secret", "The Fool" och liknande. Varje klass har en specifierad bakgrund, som formuleras som något de måste berätta för gruppen innan spelet börjar. De har också ett klasspecifikt move, som med klassiskt tredelat resultat á la PbtA. Avslutningsvis har varje klass en relation till personen till höger och en annan till personen till vänster. De relationerna är definitivt byggda för att skapa drama och att allt ska skorra i kontakten mellan rollpersonerna.
Några allmänna moves finns också, som är rätt självförklarande.
Spelledaren
Spelledaren har ett fåtal moves, som lika mycket är principer för spelet. Principerna är där spelet känns som mest som Lost. Ett av moven ser ut såhär:
The Island is mysterious. Add a new mystery. It doesn't have to make sense.
Kanske räcker att säga så. Men de andra uppmanar SL att kolla in rollpersonernas rädslor och bakgrunder, och etablera saker kring dem i spel. Jag gillar't. I allmänhet
Det känns som om författarna förutsätter att man har koll på hur PbtA funkar redan när man börjar, för det förklaras aldrig vad ett move är, eller när de triggas. Oh well. Det är ett enkelt litet spel, som känns som om det passar klockrent på ett konventspass, och jag är rätt sugen på att testa det i Vrålan någon gång.