Sömniga Isaac
Rollspelsinkvisitor
Utifrån ovanstående citat funderar jag på vilka opedaogiska rollspel vi stött på? Jag personligen upplever väldigt många rollspel som opedaogiska i sin presentation, det jag vill fånga in är dock vad som gör specifika rollspel opedagogiska. Är det upplägget? Är det hur de presenterar sitt innehåll? Är det hur de använder sig av bild och text i samspel? Är det bristen på bra exempel som förklarar hur systemet är tänkt att lösa situationer i spelet? Ja vad är det som gjort att somliga rollspel blir väldigt opedagogiska enligt dig som läsare.AW är inte ett av de mest välskrivna rollspelen som finns. Det är egentligen otroligt opedagogiskt och använder typ 230 sidor när det hade räckt med 50.
Jag kan inte sätta fingret på vad, men jag har väldigt svårt att sätta mig in i DnD 5 som exempel. Jag vet inte om det beror på att spelet är opedagogiskt, här handlar det nog mer om att böckerna inte lockar mig till läsning, de väcker inte mitt intresse. Det tog väldigt lång tid för mig att reda ut vad som var valfria regler och vad som var regler som var grundreglerna, något som förmodligen handlar om min egen oförmåga att sätta mig in i böckerna ordentligt när jag skulle börja spela DnD 5.