entomophobiac startade nyss en tråd om gruppskapande i rollspel, och det gav mig en idé. Jag vet inte om idén började i mitt huvud, eller om den kom dit från någon recension eller liknande jag läst om ett rollspel som fungerar såhär.
Så fråga 1: Finns det ett rollspel där man skapar rollpersoner på det sätt jag beskriver nedan?
När man skapar sina rollpersoner så gör man det gemensamt, och man gör det genom att drafta egenskaper, färdigheter och tillgångar.
(Och med drafta menar jag en valprocess som i NHL, där lagen turas om att välja bland de nya spelarna. Varje spelare kan bara väljas en gång, för annars skulle det bli svårt för spelaren att hinna med.)
Egenskaperna, Färdigheterna och Tillgångarna finns i en lista eller på kort, och precis som hockeyspelare försvinner de ur potten när de blir valda. Spelarna går ett visst antal varv runt och gör sina val.
Det här är inte så intressant om man spelar äventyrare som ska lösa uppdrag tillsammans, utan är nog bäst i ett spel med någon form av antagonism mellan rollpersonerna. Om de till exempel är adelsmän som intrigerar mot varandra, eller gladiatorer kom tävlar på arenan. Då kan man tänka sig att man redan under draftandet lägger grunden till konflikter: "Så Martin har tagit 'Skicklig bagare' och 'Ymniga sädesfält' -- då tar jag 'Väderkvarnen', så måste han betala en massa pengar till mig."
Fråga 2: Skulle det kunna vara intressant?
Så fråga 1: Finns det ett rollspel där man skapar rollpersoner på det sätt jag beskriver nedan?
När man skapar sina rollpersoner så gör man det gemensamt, och man gör det genom att drafta egenskaper, färdigheter och tillgångar.
(Och med drafta menar jag en valprocess som i NHL, där lagen turas om att välja bland de nya spelarna. Varje spelare kan bara väljas en gång, för annars skulle det bli svårt för spelaren att hinna med.)
Egenskaperna, Färdigheterna och Tillgångarna finns i en lista eller på kort, och precis som hockeyspelare försvinner de ur potten när de blir valda. Spelarna går ett visst antal varv runt och gör sina val.
Det här är inte så intressant om man spelar äventyrare som ska lösa uppdrag tillsammans, utan är nog bäst i ett spel med någon form av antagonism mellan rollpersonerna. Om de till exempel är adelsmän som intrigerar mot varandra, eller gladiatorer kom tävlar på arenan. Då kan man tänka sig att man redan under draftandet lägger grunden till konflikter: "Så Martin har tagit 'Skicklig bagare' och 'Ymniga sädesfält' -- då tar jag 'Väderkvarnen', så måste han betala en massa pengar till mig."
Fråga 2: Skulle det kunna vara intressant?