Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja, det avråder jag bestämt i från. Var det aktuellt?Bifur;n330612 said:Ja om man verkligen ska lura spelarna är ju en annan fråga.
Ja, det avråder jag bestämt i från. Var det aktuellt?Bifur;n330612 said:Ja om man verkligen ska lura spelarna är ju en annan fråga.
Varför avråder du ifrån det? Skulle Neos spelare i The Matrix bli sur, för det var science fiction och inte noir med hacking?Rymdhamster;n330618 said:Ja, det avråder jag bestämt i från. Var det aktuellt?
Att vi ska spela skräck tycker jag absolut att de ska informeras om. Just skräck är antagligen den rollspelsgenre jag tycker kräver mest buy-in och samarbete från spelarna för att få till bra; samt att man samkör huruvida man ska köra komedi-skräck eller t.ex. försöka hålla skämten till minimum när det blir obehagligt etc.Bifur;n330612 said:"Nu är SL så där hemlighetsfull om vad vi spelar egentligen, då är det nog skräck igen".
Jag har förstått att det finns spelare som blir supersura av sådant, och i princip skulle lämna spelbordet.entomophobiac;n330619 said:Varför avråder du ifrån det? Skulle Neos spelare i The Matrix bli sur, för det var science fiction och inte noir med hacking?
Jo i TS antyddes väl det? Att spela ett "tvättat" Kult utan att veta det får väl räknas åt något sådant. Eller menar du i min kampanj? Nja, så var det väl inte. Det var tydligt att det handlade om mysterielösning på 20-talet och det är väl 97% av spelet. Men det finns övernaturliga inslag som förekommer i utkanten utan att riktigt definieras. (Du kan utvärdera om du är intresserad: http://www.scenariobiblioteket.se/?product=i-nalens-oga). Syftet med valet av system gick mest ut på att accentuera hur farligt strid var och att det inte skulle finnas någon kodifierad magi för spelarna att referera till.Rymdhamster;n330618 said:Ja, det avråder jag bestämt i från. Var det aktuellt?
Jag tänkte lite så som krank skrev ovan i #23. Nuförtiden har vi ganska långa diskussioner om vad vi ska spela, det är liksom inte SL som sätter agendan på samma sätt (som jag upplever att det var när vi var yngre). Att frångå det och spela något bara på SLs försäkran som i slutändan blir något annat skulle kräva en hel del av det sociala kontraktet och ställer folks engagemang på sin spets. Jag säger inte att det inte går, men det är inget jag skulle vilja ha som regel.entomophobiac;n330616 said:För mig är det tvärtom. Har blivit allt mer intresserad av att utforska olika obehagliga ämnen och att "lura" spelarna med förväntningar som sedan blir något annat. Det var mer okej för mig tidigare att "bara kötta lite", men idag vill jag få ut något mer av rollspelandet. Det hemlighetsfulla och övertydliga är ju trots allt bara dåligt genomfört hemlighetsmakeri—det bästa är ju när spelarna inte anar något överhuvudtaget utan faktiskt är engagerade i det som görs.
Ah, annan situation =)entomophobiac;n330619 said:Varför avråder du ifrån det? Skulle Neos spelare i The Matrix bli sur, för det var science fiction och inte noir med hacking?
Jag menar i koppling med citatet från mig som inte alls var menat att ha med att lura/inte lura spelarna att göra =)Bifur;n330622 said:Eller menar du i min kampanj?
Jag gillar att experimentera, och min nuvarande spelgrupp är inte överdrivet erfaren med rollspel till att börja med, så vi spelar det jag vill spelleda eller inte alls.Rymdhamster;n330626 said:Det ena är en extrem utveckling av det etablerade konceptet, det andra är inte kampanjen jag gick med på att spela. Det är din kampanj och du känner din spelgrupp bäst själv, det här är dock mitt råd =)
(min fetstil)krank said:Så… Om jag var i din situation – om jag hade en spelgrupp som jag skulle kunna köra Kult med, och jag själv hade tillräckligt med idéer eller färdigskrivna äventyr för att kunna ro projektet i land, så… jag skulle nog inte ens berätta att det var Kult vi skulle spela, om jag kunde slippa det. Jag skulle nog säga att vi skulle spela skräck av något slag, men inte gå in på detaljer.
Gillar idén i Orbital med att specificera en filmrating. "Min kampanj kommer vara M-rated, på grund av intensivt våld, drogreferenser, och sexuellt innehåll. Den utspelar sig i typ modern tid."Nån som har ett förslag på hur jag kan göra?
Jag kan inte se mig själv någonsin välja en kampanj i säcken om det finns andra alternativ. Det känns som:(min fetstil)
Det här tycker jag är intressant i sig (sorry för OT). I min spelgrupp är vi fler som vill spelleda än spela (lustigt nog) och då brukar vi pitcha spel/kampanjer för att folk ska kunna välja vad som ska spelas. Men hur ska man pitcha/föreslå ett sånt skräckspel utan att samtidigt avslöja vad spelet kommer handla om? Jag skulle önska att jag kunde säga nåt i stil med: "Hörni, jag har en grym kampanj på gång, men vill inte riktigt avslöja vad den handlar om. Är ni sugna?" men anar att det är en ganska urusel pitch.
Nån som har ett förslag på hur jag kan göra?
Det här verkar vara supervanligt, i synnerhet här på wrnu! Personligen hade jag tagit säcken varje dag i veckan.Jag kan inte se mig själv någonsin välja en kampanj i säcken om det finns andra alternativ.
Nä, jag förstår ju det. Men OM jag har en ascool kampanj byggd på ett mystiskt tema, där kampanjens feature är att spelarna ska få lista ut vad som försiggår egentligen, hur ska jag bete mig då för att inte sabba upplevelsen i förväg?Jag kan inte se mig själv någonsin välja en kampanj i säcken om det finns andra alternativ. Det känns som:
”Du vinner antingen en båt eller det hemliga priset! Det hemliga priset kan vara vad som helst! Till och med en båt!”
Med utgångspunkt från konversationer här på forumet lägger du ned kampanjen direkt och tittar aldrig tillbaka, för annars kommer alla gå från bordet![K]ampanjens feature är att spelarna ska få lista ut vad som försiggår egentligen
Även om jag är ganska förtjust i Kult så håller jag helt med här. Att det finns en etablerad kosmologi som nuförtiden är rätt så välkänd förtar ganska mycket av nöjet. Som spelare vill jag att det ska finnas en värld att utforska, inte bara några kulisser som improviseras fram för stunden, men jag skulle tycka att det var mer spännande om detta kosmos / mytos var unikt och skapat just för vår kampanj.Det här intrycket får jag med, och jag tycker det är jättetråkigt. Det hade kunnat vara mer av ett toolkit för att skapa gnostiska mytologier, istället för en fast mytologi som förväntas vara känd. Har personligen samma problem med det som med alla splatbooks till Vampire som gjorde vampyrvärlden allt mer trångbodd och metaplot:en allt mer central. Men det är inte riktigt så extremt i KULT.
Så tänker jag med. Vill man att övriga ska ta till sig konceptet i konkurrens med andra behöver nog något av dess utformning delas utan att för den skull spoila något.Skämt åsido, är inte exakt den meningen också pitchen?