kaptendral
Warrior
- Joined
- 30 Dec 2016
- Messages
- 264
Jag är rätt säker på att jag nån gång slagit för heraldik. Jag är också rätt säker på att det inte spelade nån som helst roll.
Jag har spellet c 250 spelmöten Pendragon, och mången gång har det slagits för heraldik. Antalet tillfällen då detta slag ledde till något intressant: c 0.Jag är rätt säker på att jag nån gång slagit för heraldik. Jag är också rätt säker på att det inte spelade nån som helst roll.
Augment-system som i senaste RuneQuest är väldigt bra för at få till bredbare färdighetsanvändning. En krigsdans för att augmentera sin Battle eller Intimidate är gjutet.Jag älskar gedigna färdighetslistor, det är ju upp till spelarna att använda sina färdigheter. Har man 90% i dans måste man ju försöka få till en dans i varje spelmöte
Jätteviktigt i Expert är att det är både Heraldik och Genalogi. Lycka till att navigera ett hov utan att veta vem som är släkt med vem!Va, har du inte
slagit för heraldik???
Min erfarenhet av just heraldik är att det alltid går till på följande sätt:Jag har spellet c 250 spelmöten Pendragon, och mången gång har det slagits för heraldik. Antalet tillfällen då detta slag ledde till något intressant: c 0.
Ja, det är ju exakt det som händer. Eller så missar spelarna slaget och frågar helt enkelt riddaren vad hen heter.Min erfarenhet av just heraldik är att det alltid går till på följande sätt:
SL: Ni ser en riddare komma emot er. Han har en blå vapensköld med tre svarta vildsvin.
Spelare: Jag slår för Heraldik -- 8! Jag lyckas.
SL: Det är sir Humpert av Långsjö, som dräpte den eldsprutande suggan vid Gråbo.
Spelare: OK!
SL: Riddaren kommer fram till er och säger: "Hej, jag är sir Humpert av Långsjö, som dräpte den eldsprutande suggan vid Gråbo."
Ja, fail forward är en briljant teknik men för någon som mig som spelat utan det i över 35 år är det svårt att komma in tänket.Ja det är ju ett spelledare ansvar här helt klart. är man sl får man skärpa sig och inte solka ner storyn med otillåtna avslöjanden.Berätta inte eller använd fail forward om jag som spelare lagt mina poäng på heraldik vill jag att det ska spela roll.
Fast det är väl i huvudsak Pelles ansvar. Så länge man är tydlig med spelstil så är det upp till spelarna att använda sina färdigheter kreativt (med stödjande inställning från SL helst). Med Musik kanske du kan lugna ned den arga ugglebjörnen och med Schack och brädspel kanske du kan klura ut en smart manöver?Om jag som SL måste sitta och bygga specifika scener och scenarion för att göra färdigheten användbar/meningsfull, borde färdigheten inte varit med i spelet. (EDIT; ja, man kan göra det och ja, jag har gjort sådant, men jag tycker faktikt att det finns bättre sätt att använda min tid på än att fundera ut hur i Gygax namn Pelle ska få användning för Schack och brädspel).
Men gusåtråååkigt! Varför använder ni heraldik så? Heraldik är ju inte att känna igen lejonet, eller björnen, för det gör ju alla. Heraldik krävs för att befinna sig på samma plats som det unge lejonet, och visa att man hör hemma där så man kan få igenom sin audiens eller vad det nu kan vara.Min erfarenhet av just heraldik är att det alltid går till på följande sätt:
SL: Ni ser en riddare komma emot er. Han har en blå vapensköld med tre svarta vildsvin.
Spelare: Jag slår för Heraldik -- 8! Jag lyckas.
SL: Det är sir Humpert av Långsjö, som dräpte den eldsprutande suggan vid Gråbo.
Spelare: OK!
SL: Riddaren kommer fram till er och säger: "Hej, jag är sir Humpert av Långsjö, som dräpte den eldsprutande suggan vid Gråbo."
Fast, nej. Självklart kan man det komma tillfällen när sådana färdigheter är användbara, men det är inte spelarens ansvar och det är inte spelledarens ansvar utan det är speldesignerns ansvar att få det här rätt.Fast det är väl i huvudsak Pelles ansvar. Så länge man är tydlig med spelstil så är det upp till spelarna att använda sina färdigheter kreativt (med stödjande inställning från SL helst). Med Musik kanske du kan lugna ned den arga ugglebjörnen och med Schack och brädspel kanske du kan klura ut en smart manöver?
Problemet är inte att alla färdigheter går att hantera tråkigt. Problemet är att vissa färdigheter är svåra att göra intressanta.Men gusåtråååkigt! Varför använder ni heraldik så? Heraldik är ju inte att känna igen lejonet, eller björnen, för det gör ju alla. Heraldik krävs för att befinna sig på samma plats som det unge lejonet, och visa att man hör hemma där så man kan få igenom sin audiens eller vad det nu kan vara.
"Jag sätter mig på hästen"
"Slå för rida"
"Jag lyckas"
"Ok, du rider"
Alltså, alla färdigheter kan man hantera supertråkigt. Men varför ska man göra det?
Say yes, or roll dice.
På 80-talet visste vi inte bättre. Nu vet jag bättre och spelar andra spel med andra färdigheter.Men gusåtråååkigt! Varför använder ni heraldik så? Heraldik är ju inte att känna igen lejonet, eller björnen, för det gör ju alla. Heraldik krävs för att befinna sig på samma plats som det unge lejonet, och visa att man hör hemma där så man kan få igenom sin audiens eller vad det nu kan vara.
"Jag sätter mig på hästen"
"Slå för rida"
"Jag lyckas"
"Ok, du rider"
Alltså, alla färdigheter kan man hantera supertråkigt. Men varför ska man göra det?
Say yes, or roll dice.
Motsatsen till rymdopera ... (på ett bra sätt!)Admin är en synnerligen betydelsefull färdighet i Traveller. Äventyrarna måste ju ofta tampas med obstruerande omutliga byråkrater i rymdhamnen.
Men Mekis, jag blir ju nyfiken på hur du tänker här, för jag vet jag att du har gjort mycket mer BRP. Hur tänkte ni när gjorde EDD?Admin är en synnerligen betydelsefull färdighet i Traveller. Äventyrarna måste ju ofta tampas med obstruerande omutliga byråkrater i rymdhamnen.
Så speldesignern skall föregripa varje spelgrupp, och etablera Det enda sanna sättet att spela(tm)? Nä, ansvaret, och skapande, ligger på varje spelgrupp. Speldesignern kan bara ge gruppen mer eller mindre användbara verktyg i den absoluta vissheten att det inte kommer att finnas en modell som funkar för varje spelgrupp.Fast, nej. Självklart kan man det komma tillfällen när sådana färdigheter är användbara, men det är inte spellarens ansvar och det är inte spelledarens ansvar utan det är speldesignerns ansvar att få det här rätt.
Men om färdigheterna bara är flavour, vad är de till för isf? Kan jag inte kunna saker om Heraldik om jag inte har ett värde som säger att jag gör det på rollformuläret?Jag tycker som sagt det är ett bra system att dela på matigare färdigheter och flavor färdigheter så man köper dem med olika poäng. Men det är dåligt system där samma sorts poäng används för att köpa färdigheter som kommer används varje spelmöte och spela roll med färdigheter som kanske någon enstaka gång kommer att spela roll.