Jag tycker absolut att det finns onödiga färdigheter, men jag tycker de är få.
Jag vet inte vad ni andra tycker, men jag ser delvis färdighetslistor som inspiration och kommunikationsmedel.
Färdigheter marginaliseras av spels bredd och generella scenariostrukturer. I ett klassiskt mysterielösar- banka ondingar äventyr så blir väldigt många färdigheter kuriosa. De mer specialiserade färdigheterna används 0.1 gång per scenario för att ge information som oftast är färg eller en irrelevant ledtråd som går att hitta på annat sätt.
Men de blir direkt roligare i mitt tycke om man i stället sätter en inriktning för scenariot. Om alla är överens om att vi spelar ett scenario som är inriktat på umgänge i adelskretsar och statusjakt via t.ex. pengar, relationer och affärskontakter så skapar vi karaktärer för det med färdigheter som passar för den sfären. Då kan man med fördel hänga upp mer avancerade saker på färdigheter. Heraldik kan vara en väg framåt genom att man i ett rum direkt kan se vilka relationer och konflikter som finns baserat på vapensköldar och även se om det finns okända personer på plats etc. Sedan kan man med de färdighetslistorna på plats ha dem som inspiration för att skapa intressanta situationer.
Sedan ser jag färdigheter som indikationer på vad en spelare vill att scenarion skall handla om och färdigheterna tillsammans med bakgrund är handtag för mig som SL att knyta in karaktärer djupare i historier.
Sedan vad gäller bloat från splat books... Asså, en yrkesinriktad splat book tycker jag sätter påståendet "Jaså, ni vill spela Tjuvar?" och sedan fokuserar på hur man gör det på ett kul sätt. Sedan är det så klart meh med power creep utifrån sådana, men hey, books gotta sell?