Vad ska jag skriva i?

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Jag gör ett nytt försök för att lösa den här tydligen svåra uppgiften. Den helige graal.
Vad finns det för mjukvara jag kan använda för att hantera mitt kreativa skrivande som uppfyller följande absoluta krav:
  • Är inte google docs.
  • Har ivf enklare ordbehandlings-funktioner, såsom minst två rubriknivåer, fet/kursiv stil, punkt/numrerad lista (mycket mer än vad som finns här på forumet behövs nog inte egentligen)
  • Synkar innehåll mellan olika enheter och OS, ffa iPadOS/iOS/Windows i Web-appar form.
  • Funkar bra i iPadOS.
  • Kräver inga tredjepartsmolntjänster
Ju fler av de här behoven de uppfyller ju trevligare:
  • Kostar inte skjortan - det behöver inte vara gratis, men jag undviker gärna 500kr+ eller 200kr/året-liknande lösningar om det inte verkligen är perfekt för mina wants.
  • Kan hantera dokument på 60+ sidor utan att slöas ner bortom användbarhet.
  • Dokument kan delas med andra
  • Andra kan kommentera/föreslå ändringar
  • Går att infoga bilder i - inga större krav på att det blir snyggt bara att man kan klistra in något i det.

Jag har redan testat Gdocs (google, pallar inte med större dokument/många kommentarer utan att bli en fars i tröghet), OneNote (slött, appen har en tendens att glömma bort vad man hade öppet senast och man får lägga 2 minuter på att hitta rätt ställe igen, behöver alltid bråka med jobbkonto/privatkonto på ett trist sätt), werdsmith (osäker på vilka plattformar det faktiskt funkar på, men jag är inte helt nöjd med de extremt begränsade möjligheterna till formatering.

Någon som redan använder något som matchar idag? Eller som tror sig ha koll på något som borde funka?
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Använder du en molntjänst så kan du ju använda vilket program som helst att skriva i och ha det synkat. Du kan ju till exempel använda Scrivener, som är så överlägset program som Word eller GDocs att det är löjligt, när det gäller att skriva och organisera text.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Använder du en molntjänst så kan du ju använda vilket program som helst att skriva i och ha det synkat. Du kan ju till exempel använda Scrivener, som är så överlägset program som Word eller GDocs att det är löjligt, när det gäller att skriva och organisera text.
Borde ha flyttat upp molntjänstkravet till ett absolut sådant tror jag. Idag är det en omöjlighet tyvärr. Det kanske blir möjligt om någon månad dock. Men ändrar kravspecen.

vad är det som gör scrivener så bra?
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
229
Jag använder mig av Evernote. Vet inte om de klickar i alla dina punkter men för mig fungerar de relativt bra över både dator och telefon.
Har en gratis version som har fungerat för mina behov i över 8 år.

Det har gett mig möjlighet att sortera mina tankar i olika ”anteckningsböcker” och det är relativt lätt att sortera och hitta de jag söker efter.

Tycker att layouten är bra och när man skall redigera eller lägga till något är de inte överdrivet svårt.

Kikade snabbt på hemsidan och de verkar fortfarande vara gratis.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
vad är det som gör scrivener så bra?
Det organiserar texten i en hierarkisk struktur. Dina olika textsnuttar är som mappar som kan läggas in i varandra, vilket sedan bildar dina rubriknivåer (om du vill). Du kan alltså flytta runt textsnuttar mellan nivåer genom att bara dra och släppa dem till olika delar i din hierarki. Du kan enkelt ta bort, duplicera, slå ihop, bryta isär etc. textsnuttar. Du behöver inte bry dig om formattering, för det sker i ett senare steg, när du kompilerar texten. Du kan ha sidomappar med länkar, texter, bilder och annat som inte är en del av texten men som du vill ha tillgång till. Du kan dela på fönstret och redigera en del av texten medan du tittar på en annan del. Det ger en fantastiskt bra överblick över texten och gör det enkelt att organisera om den för att få den i den ordning du vill ha den i. Är man riktigt hardcore kan man använda etiketter eller samlingar för att skapa separata grupperingar som är oberoende av textens "kronologiska" ordning. Till exempel kan du ha en samling med alla texter som introducerar en SLP, oavsett var i texten de ligger, eller en etikett för varje regelterm, så att du kan se att termen introduceras innan du använder den. Och så vidare. Massor av sådana smarta funktioner. Jag skulle ha svårt att skriva ett rollspel i ett program som bara behandlar texten som ett enda flöde idag.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Hm, lite udda förslag kanske, men har du funderat på markdown + gitlab?
finns det färdig markdown som också funkar i något slags WYSIWYG-läge, eller skulle jag behöva hitta på den själv?

Jag använder mig av Evernote
jag använde mig av Evernote för länge sedan, innan de la tillbegränsningen om att man bara kunde ha det på två enheter gratis. Vet du om det finns det en web-app?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Det organiserar texten i en hierarkisk struktur. Dina olika textsnuttar är som mappar som kan läggas in i varandra, vilket sedan bildar dina rubriknivåer (om du vill). Du kan alltså flytta runt textsnuttar mellan nivåer genom att bara dra och släppa dem till olika delar i din hierarki. Du kan enkelt ta bort, duplicera, slå ihop, bryta isär etc. textsnuttar. Du behöver inte bry dig om formattering, för det sker i ett senare steg, när du kompilerar texten. Du kan ha sidomappar med länkar, texter, bilder och annat som inte är en del av texten men som du vill ha tillgång till. Du kan dela på fönstret och redigera en del av texten medan du tittar på en annan del. Det ger en fantastiskt bra överblick över texten och gör det enkelt att organisera om den för att få den i den ordning du vill ha den i. Är man riktigt hardcore kan man använda etiketter eller samlingar för att skapa separata grupperingar som är oberoende av textens "kronologiska" ordning. Till exempel kan du ha en samling med alla texter som introducerar en SLP, oavsett var i texten de ligger, eller en etikett för varje regelterm, så att du kan se att termen introduceras innan du använder den. Och så vidare. Massor av sådana smarta funktioner. Jag skulle ha svårt att skriva ett rollspel i ett program som bara behandlar texten som ett enda flöde idag.
sköter det organisationsbitarna automatiskt? Dvs kan jag börja skriva, eller klistra in, et dokument med flera rubriker och stycken i rad och under tiden skapar scrivener mapp-hierarkin?
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
229
jag använde mig av Evernote för länge sedan, innan de la tillbegränsningen om att man bara kunde ha det på två enheter gratis. Vet du om det finns det en web-app?
Blev nyfiken och kollade web möjligheterna men det verkar inte finnas stöd för de på Iphone iallafall. De hänvisar till appen.

Såg att de kostade 65kr i månaden för full access och då verkar de som att man kan man synka hur många enheter som helst.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,615
Jag skriver just nu i notion och älskar det. Man kan köra med markdown för formatering men man kan också använda deras kortkommandon. Är cloudbaserat och påminner till viss del om scrivener. Funkar på datorn, webläsaren och på mobilen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Office 365?

Jag tror det kan allt du vill.
Priset är lite trist. Och jag är inte helt säker på om det kommer funka som det måste på alla mina enheter, men jag kanske ska testa en gratismånad.

Jag skriver just nu i notion och älskar det. Man kan köra med markdown för formatering men man kan också använda deras kortkommandon. Är cloudbaserat och påminner till viss del om scrivener. Funkar på datorn, webläsaren och på mobilen.
Intressant, men det ser wikibaserat ut? Finns det vettigare mer ordbehandlarliknande läge? Nu var det ett tag sedan jag jobbade i en wiki, men då minns jag det som rätt yxigt när man ville jobba med längre texter. Det kanske inte är ett problem längre…
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
sköter det organisationsbitarna automatiskt? Dvs kan jag börja skriva, eller klistra in, et dokument med flera rubriker och stycken i rad och under tiden skapar scrivener mapp-hierarkin?
Om du skriver i Scrivener sköter du det helt enkelt genom att trycka Ctrl+N för att skapa ett nytt textstycke. Det hamnar generellt på samma nivå som det du håller på att skriva på nu. Sedan kan du i efterhand dra in olika textstycken i varandra för att skapa nivåer. Du kan dela upp en text i olika stycken, antingen på plats eller genom att markera en text som då blir namnet på textsnutten (och därmed överskriften, om du använder funktionen att skapa rubriker från dessa namn). Det går att importera text från Word och få den automatiskt uppdelad, tror jag, men jag har inte provat det. Här är en bra översikt. Det går att använda på en massa olika sätt, dock.

 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,615
Intressant, men det ser wikibaserat ut? Finns det vettigare mer ordbehandlarliknande läge? Nu var det ett tag sedan jag jobbade i en wiki, men då minns jag det som rätt yxigt när man ville jobba med längre texter. Det kanske inte är ett problem längre…
Nja, det är mer som att skriva i markdown tycker jag. Funkar bra med längre texter om du inte vill pilla allt för mycket med formateringen.
Den största nackdelen är att det är lite wonky att exportera det du skrivit. Man kan exportera till PDF men måste betala för den funktionen. Så jag klipp-klistrar faktiskt texten in i layoutprogrammet när jag är klar.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Kan faktiskt vara så att Anteckningar faktiskt är det som fyller alla mina behov. Verkar funka bra i webbversionen också.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
Priset är lite trist. Och jag är inte helt säker på om det kommer funka som det måste på alla mina enheter, men jag kanske ska testa en gratismånad.
Så länge du kan leva med att bara köra genom webläsaren kan du använda det gratis.

(jag använder Pages för jag är cool och jobbar bara på mac)
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,112
Jag skriver nästan allt i Ulysses, som är såväl en Markdown-editor som ett sätt att lagra allt en skriver. Minimalistiskt, men oerhört kraftfullt under huven. Kostar dock en årsavgift tyvärr, men det är värt varenda krona. Särskilt om du kan lite CSS; då kan du skriva exportmallarna själv så de blir exakt som du vill ha dem, och är inte begränsad till de medföljande mallarna eller de andra användare skapat (och som är gratis). Programmet finns till Mac, iPad och iPhone (samma avgift ger dig samtliga plattformar), och synkar felfritt via iCloud (som är gratis). Finns dock tyvärr inte för Windows.

Jag har testat allt från Word (som jag avskyr) via Pages (bättre, men inte för kreativt skrivande) till verktyg skapade för just kreativt skrivande som Scrivener och Ulyssses, men även Highland 2, IA Writer, Byword och en massa andra program. Ulysses passar mig överlägset bäst, men jag kan samtidigt förstå varför många kreativa skribenter istället väljer Scrivener. Men inte jag alltså, då jag vill ha minimalismen som finns i Ulysses.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,748
Location
Göteborg
Jag använder också Ulysses. Som @McKatla skriver så påminner det en del om Scrivener, men är mer avskalat (och möjligen lättare att komma igång med). Att lätt kunna strukturera om en text och behålla överblicken i långa texter är den stora behållningen jämfört med ordbehandlare.
 
Top