Just nu finns det ju regler för att spela Orchfolk i form av Svartalf som folkslag. Det vore intressant att se om det finns intresse för att bredda detta, och vad folk i så fall är intresserade av.
Av standardfantasysläktena är orcher min absoluta favorit. Jag gillar deras karga tuffhet, okuvlighet och avsaknad av pretention. Människor må upphöja furstar till gudarnas likar och dvärgarna må hacka fram sina städer under bergen. De båda må hata orcherna av fördom och blod som spillts i forna tider, men orcherna lever fria från betyngande adel och fördömande prästerskap. Om andra försöker ta deras land, liv eller ägodelar sätter de hårt mot hårt, och få är lika hårda som orcherna.
Visst drar de ut för att kriga och härja, liksom andra folk. Men de förskönar inte illdåden med tal om urgamla anspråk och gudagivna mandat. När orcher går i strid gör de det för ära och rikedom, stridens rus och segerns sötma. Därom skräder de inte orden.
Nils Gullikssons bild av en orch i DoD-87 ligger väldigt nära hur jag tänker mig dem:
Den kaxiga minen, den utmanande hållningen, bristen på rädsla för liv och lem.
De sämre tolkningarna av orcher är de som skildrar dem som besinningslösa monster. Där deras existens är bara en ursäkt för att hugga ned varelser som går på två ben och talar utan att äventyrarna ska behöva känna någon skuld. Sedan finns det ju också tendensen att i orcherna förkroppsliga den västerländska kulturens koncept av barbariska vildar. Ett koncept som självklart är grovt präglat av främlingsfientlighet, rasism och koloniala idéer om den andre. Det tycker jag man absolut bör undvika i sammanhanget.
Låt dem ha ett samhälle och en kultur med sina ljusare och mörkare sidor. Låt samhället präglas av grymhet och våld, men gör att det går att förstå varför dess medlemmar sätter värde på det och är lojala till det.
Det är i alla fall vad jag tycker om orcher; jag är absolut för att bredda deras närvaro bland äventyrare i Athos.