Tja, jag håller ju med JohanL om vilka skillnaderna är, men jag håller inte med om att de är särskilt stora.
Det finns inga egentliga skillnader i mekanismer, utom detaljer i magin (ex. runmagin är som sagt mindre utvecklad, shamaner har ingen fetch ännu).
Layouten är mer primitiv. Jag ser personligen ingen charm i det.
Historiken går 12 år längre fram i tiden, det är sant. Men det finns inga årtal, så det vet man inte så exakt, och det saknas information om en del saker som finns på tidslinjen i RQ2. I vilket fall är historiken i RQ1 saxad direkt från White Bear & Red Moon, så även vi som fick vår start med RQ2 visste ju om allt det där. Den "snävt definierade officiella framtid som vi nått med åren" är av mycket senare datum - det är först 1992 med King of Sartar som vi får substantiell ny information.
Gillena är fortfarande centrala för all träning i RQ2, jag ser ingen större skillnad där.
Färdigheternas namn har i vissa fall ändrats, ja, men det ser jag som oväsentligt.
Skillnaden med störst påverkan på vad man gör i spel tror jag är att kulter i RQ1 inte har regler för medlemmar under rune level. Inga lagstadgade förmåner eller skyldigheter för att vara initiate alltså. Det har potential att minska mängden "culture gaming". Men det är ändå så att även för en "power gamer" är den enda vägen framåt att försöka bli lord eller priest eller shaman.
Vill du köpa en produkt som ger en nostalgisk återblick, men samtidigt är maximalt spelbar, så är det RuneQuest Classic du skall satsa på. Det är alltså RQ2 med errata införd och några ytterligare artiklar och essäer tillagda. Vill du förstå hur man i praktiken spelade RQ på 80-talet bör du även skaffa Cults of Prax.