Rickard
Urverk speldesign
Något jag lyft senaste dagarna på forumet. Hade kunnat skriva "diegetisk mekanik", men föredrar ord folk förstår utifrån de sammansatta orden.
Det handlar om färdigheter, om bakgrundstabeller, om att slå för socialt stånd.
För mig inte så mycket att diskutera, utan mer lyfta fram att rollpersonsgenerering inte behöver vara sammanknutet till världen på något sätt. Det är snyggt om det är gjort, exempelvis skrev jag Matinés färdigheter för att förklara saker som finns i världen på grund av att färdigheterna existerar i världen. Detta gjorde att spelarna lärde sig något om världen medan de gjorde rollpersonerna.
Fast jag har nu insett att jag i mycket större mängd inte bryr mig om att rollpersonsgenereringen simulerar världen. Detta går även att dra ut i annan mekanik, exempelvis att resterande värld inte behöver lyda under den anime- eller action-mekanik som finns till rollpersonerna. Alla i en spelvärld har inte förmågan att springa på väggar, att hoppa över ett stup med en bil, etc. Här är några exempel jag ser där rollpersonerna lyder under andra regler.
Det handlar om färdigheter, om bakgrundstabeller, om att slå för socialt stånd.
För mig inte så mycket att diskutera, utan mer lyfta fram att rollpersonsgenerering inte behöver vara sammanknutet till världen på något sätt. Det är snyggt om det är gjort, exempelvis skrev jag Matinés färdigheter för att förklara saker som finns i världen på grund av att färdigheterna existerar i världen. Detta gjorde att spelarna lärde sig något om världen medan de gjorde rollpersonerna.
Fast jag har nu insett att jag i mycket större mängd inte bryr mig om att rollpersonsgenereringen simulerar världen. Detta går även att dra ut i annan mekanik, exempelvis att resterande värld inte behöver lyda under den anime- eller action-mekanik som finns till rollpersonerna. Alla i en spelvärld har inte förmågan att springa på väggar, att hoppa över ett stup med en bil, etc. Här är några exempel jag ser där rollpersonerna lyder under andra regler.
- Bara rollpersonerna kan slå perfekt slag.
- Motståndare beskrivs mekaniskt enbart utifrån svårighetsgrader.
- Alla rollpersoner kan bestå av alvmagiker, trots att det är en otrolig ovanlighet i världen.
- Rollpersonerna läker snabbare än invånarna i världen.
- Enbart rollpersonerna har ödespoäng som spelarna kan spendera.
- Rollpersonerna är indelade i kategorier (ex. yrken), trots att tanken är att de är äventyrare.
Last edited: