Idéer till prövning av en magiker?

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
751
Location
Göborg
Jag har alltid varit inspirerad av soloäventyret Trollkarlarnas skärseld ("The Soulforge"), och har använt det i en gammal kampanj. Jag minns mycket lite av äventyret nu, jag har inte spelat det nästan 30 år, men är intresserad av att använda idén för min nuvarande Ereb Altor/EDD-kampanj. En av spelarna spelar en animist som skulle behöva en prövning och efterföljande massiv ökning av antal besvärjelser och PSY (gärna till kostnaden av FYS), jag har inget emot om magikern pådyvlas en ny magiskola såsom Mentalism eller Harmonism.

Prövningen bör ske i en avlägset torn som rollpersonerna kommer till, ett rövarband har slagit läger borgen som tornet är en del av och de övriga ser det äventyret, men vår lilla magiker kommer lockas på egna äventyr och lockas in i tornet.

Vad råkar magikern ut för? På slutet bör magikern möta prövomästaren som erbjuder ett "fördelaktigt" avtal – en massa kunskap till priset av "halva livet" eller något annat klassiskt pris.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,437
Låt varje lite prövning dra liv i utbyte mot psy/kunskap. I början kostar det "blod" dvs kp mot kunskap, men efter ett tag så ändras det från kp till fys mot psy. Så ju mer av sitt liv magikern är redo att offra ju fler fördelar erbjuds. Vilket du då kan ta bort prövomästaren om du låter tornet i sig vara mästaren. Självklart får du bara ta testet en gång.

Men för lite olika test då kan det vara gåtor som viskas till magikern av tornet. Om du behöver hjälp med gåtor så är det bara söka på det, finns massor med sidor för det.

Ett test där kunskap (bok) erbjuds men om den tas så dödas en humanoid. Räddas humanoiden så förstörs boken och kunskapen. Vill du vara riktigt elak så sätt tid på det hela och låt humanoiden vara någon som är relevant för någon annan i följet som magiskt kommer dödas om boken väljs.

Ett test där möjligheten att ändra något i det förflutna, även förbi personens födsel med allt vad konsikvenser innebär. (kanske bäst att låta bli att ändra på historien :gremgrin:).

Tester som testar magikerns förmåga att avväga om magi är rätt lösning eller om saker kan lösas på annat sätt. Magi är oftast den enklare lösningen men kanske inte alltid den bästa.

Fresta magikern med kunskap i utbyte mot olika magiska löften. Exempelvis, Aldrig äta kött, Måste dricka sitt eget blod varje morgon (kp förlust?), Får inte prata med motsatta könet, får aldrig böja sig. Bryts löftet så dräneras magikerns psy så det blir 1 omedelbart.

Låt magikern se framtid val möjligheter och ge magikern en glimt av vad ett möjligt val kan leda till.

Låt magikern få "leka" kung/kejsare/gud för en stund och dömma folk i en arena (gladiator spel). Gärna in för en publik som skriker efter blod och jubblar över populara beslut. I sig ett test på magikerns moral och stånd aktighet.

Hoppas detta hjälper dig lite på traven.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
751
Location
Göborg
Ett test där kunskap (bok) erbjuds men om den tas så dödas en humanoid. Räddas humanoiden så förstörs boken och kunskapen.
Varför kom jag att tänka på det gamla praktverket Grymkäfts fällor?

låt humanoiden vara någon som är relevant för någon annan i följet som magiskt kommer dödas om boken väljs
Vi avslutade senaste spelmötet med att Zorakins armada brände Montagor till grunden (efter att rollpersonerna rekognoscerat försvarsverken) under ledning av Zorakins drottning. Magikerns syster var felicisk piratdrottning på ön och innan vi bröt såg de hur en kropp hängde från märsnocken på drottningens skepp. En profetia som är central för hela kampanjen talade om En furstinna överblickar riket ifrån märsens nock. De kunde inte se vem som avrättats (finns minst en person till som det kan vara), men ett prov skulle kunna vara att magikern får erbjudandet att ändra "tillståndet" död/levande på valfri person.

Eller är det fööör elakt? ;):devilish:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,437
Bättre är att de kan få valet att låta en person komma till liv igen men på bekostnaden av en annan. Vem som kommer vakna upp från de döda och vem som kommer dö är tydligt för magikern, frågan är bara om han kan göra valet. Sen om man väljer att göra valet så kommer personen så återväcks från de döda uppstå som någon form av högre vandöd som ser sig själv som levande medan den som magikern låter dö kommer hemsöka magikern som våldnad och anklaga magikern för sin död.

Har inte läst grymkäfts fällor själv men har ett hyfsat hum om vad den innehåller.
 
Top