PS. Och hur hanterar de bristen på kontakt mellan grundegenskaper och färdigheter, som hängde med till Expert?
Grundregeln är väl att en färdighet är N x GE, där N är hur tränad man är i just den färdigheten. Så om akrobatik ingår i ditt jobb, men inte är det viktigaste har du kanske 3xSMI i akrobatik.
Jag tycker personligen att det här är ett mycket elegant system som får alldeles för lite kärlek. Till exempel skulle N kunna användas för "B-färdigheter" - har du tränat till nivå 5 (mästare) behöver du inte slå för att läsa boken, etc. Då kan du ha en lärd man som är mästare på svärd men dålig på att använda dem i praktiken pga låg SMI.
Man skulle också kunna använda N för att påverka progressionen - slår du perfekt får du göra ett förbättringsslag, men utför du ett hjältedåd får du öka N i en färdighet.
Man skulle också kunna använda N för magipoäng, skadebonusar, eller andra värden som man vill ha på en mindre skala: har du tränat magi till gesäll (3) kan du påverka 3 personer samtidigt.
Sen skulle jag såklart bli väldigt glad om just Drakar och Demoner fick en väldigt sparsmakad design. Men N x GE systemet tycks mig fullt av potential!