Dr_Dängrot
Myrmidon
- Joined
- 1 Mar 2017
- Messages
- 4,326
Du såg att jag highligtade humoristiska va ?Det är väl inte illrarna som är problemet här, utan antagandet att Mutant ska vara mörk dystopi?
Du såg att jag highligtade humoristiska va ?Det är väl inte illrarna som är problemet här, utan antagandet att Mutant ska vara mörk dystopi?
Ja, jag såg det. Men det var "mörk samhällsdystopi" jag kommenterade. Mutant var från start ett äventyrsspel med människolika djur, robotar och laserpistoler, där den första exempelrollpersonen har ett namn som är en ordvitsig referens. Du kan argumentera för att Mutant inte är ett spel du gillar, eller att du hade föredragit ett 100 % seriöst postapokalyptiskt spel i samma stil som "Vägen" eller "Efter floden". Men du verkar hävda att Mutant var det spelet, och sedan kom någon och stoppade in djur i lustiga kläder och oseriösa namn.Du såg att jag highligtade humoristiska va ?
Jag menar att spelet uppmanar till att skapa karaktärer som är humoristiska , när spelarna tittar på spelet och ser hur olika slp är namngivna så som cappuccino , stilleto , herr Melin , långe Jan , ethan ål osv och dom ser stora vrålets heliga och babarer och fräzer vrålette och förgasaren , snabeljazz så sänder ju det en undermedveten signal till spelarna att det här är på en en nivå flams och trams så om jag döper min karaktär den muterade räven till Sam Fox eller min gigolo-bot till Bd5m4u (bdsm for you) och slåss med piska så är det helt i lag med den metahumor som genomsyrar spelet .Ja, jag såg det. Men det var "mörk samhällsdystopi" jag kommenterade. Mutant var från start ett äventyrsspel med människolika djur, robotar och laserpistoler, där den första exempelrollpersonen har ett namn som är en ordvitsig referens. Du kan argumentera för att Mutant inte är ett spel du gillar, eller att du hade föredragit ett 100 % seriöst postapokalyptiskt spel i samma stil som "Vägen" eller "Efter floden". Men du verkar hävda att Mutant var det spelet, och sedan kom någon och stoppade in djur i lustiga kläder och oseriösa namn.
Och det är uppenbarligen så att de namn du har störst problem med är de som du själv eller dina spelare hittar på. Det känns svårt att beskylla spelet för dem.
Läs om Mutant 2, det var inte MUA som skruvade upp humorn till 11, den fanns redan där. Sen att den inte fanns lika mycket i Mutant 2089, det var ju en helt annan genre och många dessutom besvikna på att det var för seriöst (jag gillar spelet, men det hör ju inte hit).Sedan har humorn kanske funnits där sen dag ett men iom MUA så vred man upp den till 11.Humorn kanske alltid funnits där men som jag sa i tidigare inlägg att jag upplevde inte humorn som lika framträdande i mutant och mutant 2089 , mutant 2 minns jag ej . Det var först iom MUA som humorn blev såpass påtaglig som den är .
Jag har inte påstått att MUA på något sätt var först utan jag har sagt att jag inte UPPLEVDE humorn som lika framträdande i mutant och mutant 2089 . Mutant 2 vet jag för lite om så om du säger att det var fullspäckat med humor så är jag beredd att tro på dig .MUA var på intet sätt först med detta.
Yes, och jag ville bara I mitt inlägg påvisa att så var det inte.Jag säger dock att om humorn enligt MIN uppfatning var på nivå 5/6 i mutant så är den i MIN uppfattning uppvriden till 11 i MUA .
Så länge folk är aktiva i tråden så finns det ju uppenbart ett intresse . Om det stör dig så är det ju bara att ignorera tråden eller hur ?Dags att stänga den här tråden kanske?
Ding dong, ding dong . pling plong , pling plongPing pong, ping pong.
Nu klagar du över att man ska göra det, vilket har visst berättigande, samtidigt som du erkänner det egentligen bara är att man kan göra det. Det hänger inte ihop: Man kan göra det men man måste inte. Så gillar du det inte så slipper du. Då försvinner grunden för gnället.Uppenbarligen, med tanke på det tidigare citatet i #254, är det ju exakt det som är tanken att man ska (eller i alla fall kan) göra.
Men det är fortfarande ditt och deras val. Om ni spelar Star Wars så kan ni välja att skapa rollpersoner som är tuffa rymdhjältar, eller så kan ni välja att skapa rollpersoner som är fega robotar som bara snubblar runt. Det är inte spelets fel om alla spelarna väljer att göra det senare och resultatet blir fånigt och tråkigt.Jag vill påstå att spelet ger dom signalerna som möjliggör för spelarna att flamsa och tramsa .
Det är uppenbart att ditt tycke och smak inte gillar den kombinationen.Eller så kanske problemet är just det att man i MUA blandar in HUMORISTISKA illrar i gummistövlar i mörk samhällsdystopi då dessa två saker inte hör ihop , vilket varit mitt argument ifrån dag ett .
Här vill jag försiktigt framföra tanken på att denna argumentationslinje kanske inte har alltför stora framtidsprospekt.Men det är fortfarande ditt och deras val. Om ni spelar Star Wars så kan ni välja att skapa rollpersoner som är tuffa rymdhjältar, eller så kan ni välja att skapa rollpersoner som är fega robotar som bara snubblar runt. Det är inte spelets fel om alla spelarna väljer att göra det senare och resultatet blir fånigt och tråkigt.
Det är precis samma sak i Mutant. Det står ingenstans att era rollpersoner måste ha fåniga namn och koncept, och de flesta spelledarpersonerna har inte det heller.
Jo självklart är det ju vårat val men star wars sänder ju ett signaler av vad det vill vara ,star wars sänder ju ut att detta är episk rymdopera .om vi väljer att spela romantiskt drama så visst det går och det är vårat val men star wars sänder fortfarande ut signalen att det är episk rymdopera .Men det är fortfarande ditt och deras val. Om ni spelar Star Wars så kan ni välja att skapa rollpersoner som är tuffa rymdhjältar, eller så kan ni välja att skapa rollpersoner som är fega robotar som bara snubblar runt. Det är inte spelets fel om alla spelarna väljer att göra det senare och resultatet blir fånigt och tråkigt.
Det är precis samma sak i Mutant. Det står ingenstans att era rollpersoner måste ha fåniga namn och koncept, och de flesta spelledarpersonerna har inte det heller.
Du har definitivt en poäng här och jag hoppas du läser mitt inlägg snarare än fortsätter en lång diskussionstråd om detta vs Gurgeh.Jo självklart är det ju vårat val men star wars sänder ju ett signaler av vad det vill vara ,star wars sänder ju ut att detta är episk rymdopera .om vi väljer att spela romantiskt drama så visst det går och det är vårat val men star wars sänder fortfarande ut signalen att det är episk rymdopera .
Men både Star Wars och Mutant sänder många signaler. När det gäller Mutant är du så laserfokuserad på de humoristiska namnen att de icke-humoristiska namnen, och de seriösa spelledarpersonerna, inte verkar existera, och det är tydligen helt omöjligt att skapa en rollperson som är allvarligt menad och har ett normalt namn. Det är därför jag har så svårt att förstå din kritik. Precis som jag skulle ha svårt att förstå någon som säger att Star Wars bara handlar om fåniga robotar, och det enda svar jag får när jag pekar på rymdskeppen, striderna, jakterna och dramat är: "Nej, för det finns fåniga robotar."Jo självklart är det ju vårat val men star wars sänder ju ett signaler av vad det vill vara ,star wars sänder ju ut att detta är episk rymdopera .om vi väljer att spela romantiskt drama så visst det går och det är vårat val men star wars sänder fortfarande ut signalen att det är episk rymdopera .
På samma sätt menar jag att MUA sänder ut signalen att detta är humor , vi kan sedan i spelgruppen säga att vi skall köra detta som dystopisk Noir men det fråntar inte från det faktum att MUA sänder ut signaler att detta är humor .