Var det inte det som var problemet med gamla Ereb Altor?
Något som jag upplevde som ett problem med Ereb Altor var att det helt slarvade bort poängen med en värld.
Från början fanns det ingen värld i fantasyrollspelen, utan bara äventyrsplatser. Rollpersonerna reste till Dimön, när de var klara reste de till Spindelkonungens pyramid, och sedan till Skelettbyn. De här platserna fanns naturligtvis i samma värld, eftersom samma grupp av personer besökte dem, men de ingick inte i något större sammanhang och hade ingen relation till varandra.
Sedan kom världen Ereb Altor, med massor av länder, som låg på specifika platser, med specifika avstånd till varandra.
Men de äventyr och moduler som publicerades ingick fortfarande inte i något större sammanhang och hade ingen relation till varandra. Torshem, Monturerna, Härskarserien, Magilre etc. kunde ha legat var som helst, för de fungerande som lika fristående platser som Dimön och Skelettbyn. Det byggdes aldrig vidare på något som tidigare publicerats. Nya äventyr återanvände inte gamla platser, vilket jag tycker borde vara en stor del av poängen med en värld. Nu var det enda som bevisade att de olika äventyren utspelade sig i samma värld att alla namnen fanns på samma karta.
(Femte konfluxen är som vanligt undantaget.)