Lite löst spånade idéer (delvis från tidigare experiment):
Min DoD-klon skulle vara nära baserad på EDD som fortfarande är ett av mina favoritspel, men med vissa modifikationer. Finns många fina idéer i DoD-91 så jag skulle nog plocka in en del därifrån.
Jag skulle gruppera flera färdigheter till en enda, med specialiseringar istället för helt skilda färdigheter, så att det inte blir så mycket som man är inkompetent på. T ex RÖRLIGHET som sedan kan delas upp i Hoppa, Klättra, Undvika osv. NÄRSTRID där man kan specialisera sig på vapengrupper istället för enskilda vapen. Möjligtvis att grundegenskaper begränsar hur bra man kan bli på de färdigheter som baseras på dem.
Skulle ge de eftersatta grundegenskaperna FYS, PSY och KAR mer inflytande. FYS kan ge uthållighetspoäng, du förlorar ett per runda av ansträngande aktivitet, när du går under 0 får du minus på alla slag, typ ett per extra runda. Det blir också ett sätt att komma ut ur ping-ponget, när en stridande börjar bli trött så börjar den missa pareringar. DoD-91:s PSY-slag när en kroppsdel går under 0 för att inte bli omtöcknad (slå om en gång per runda tills du lyckas). Även detta kan få strider att avslutas snabbare. Låt KAR påverka priser, och kanske annat också. Möjligt att man kan ha kontakter som kan hjälpa en på olika sätt om man har bra KAR.
Allt beror på i vilket intervall man satt vapenskador.
i DoD är det alldeles för stort intervall på skador mellan olika vapen. Användaren är viktigare än vapnet (inom vissa gränser) Något som Arfert fångade upp i Fantasy och Riotminds i DoD2016
Tittar man på modernare RQ varianter så är skadorna generellt lägre. jämför 2T6+2 mot 2T10+2 för en tvåhandsyxa
/C
Har en känsla av att vapenskadorna i DOD är anpassade till de första varianterna, där man inte hade kroppsdelsträffar. I och med Expert blir plötsligt vissa vapen helt överdimensionerade, t ex ovannämnda tvåhandsyxa i förhållande till ett 5 poängs ben. Jag skulle nog låta lätta vapen göra runt 1t6, tunga enhandsvapen 1t8 och tvåhandsvapen 2t6, plus lite modifikationer som det brukar vara.
Elric! har
2-12 -1d6
13-16 -1d4
16-24 —-
25-32 +1d4
33-40 +1d6
Givet att grundegenskaper är 2d6+6 kommer många rollfigurer ha skadebonus.
Har alltid tyckt att det är för mycket skadebonus i BRP-spelen, särskilt i och med RQ3 och framåt (tror jag) där människors ökade SIZ leder till att medelsvensson endast är ett poäng ifrån att göra upp till nästan 50% mer i skada med de flesta enhandsvapen. Hoppet från 0 till 1d4 är för stort. DoD -91:s SB-tabell tycker jag funkar bra, så den skulle jag använda i min DoD-klon.
Kanske att man kan fortsätta använda en kroppsdel när den går under 0 KP, men med minus på allt som den ska användas till i så fall (lite som DoD-91).
Jag skulle göra särskilda slag mer avgörande i strid. Slå dubbel skada istället för maxskada som det är i EDD, då är det större chans att du till och med slår igenom en parering. Samma för perfekt naturligtvis. Detta gör att högre färdighet ger större chans att få till ett sådant avgörande. TILLÄGG: man ska kunna parera flera gånger i en spelrond men med kumulativa minus för varje gång utöver den första. BRP-varianten som brukar kallas "Big Gold Book" har -30%, ungefär så verkar lagom.
Sammantaget är jag mer ute efter en lite tweakad variant än en total revamping.