Som jag nämnde så kan det bli svårt att passa in ryggen på boken, så jag brukar låta den skjuta över på fram- och baksidan.
Tog också och färgkorrigerade framsidesbilden så att den svarata fick samma mörkblå som baksidan och flyttar den så att ögat hamnar enligt
rules of third. Zoomade även in baksidesbilden något.
Är inte helt hundra på den svarta färgen på ryggen och jag vet inte om det är teckensnittet som är fult, men är inte nöjd med "Öppna ögonen".
View attachment 7022
Omslaget ovan är rätt intetsägande och jag skulle vilja få den mer intressant. Vad jag brukar försöka tänka på i kompositioner är att få fram kontrast. Det kan exempelvis vara i storlek (som titeln ovan), i avstånd eller liknande. Ett sätt för att få fram kontrast är använda sig av komplementsfärger. Mot det mörkblåa har vi sett det orangea i en mängd filmerpostrar. Det finns massor av onlineverktyg för att få fram komplementsfärger och de brukar sällan ge vettiga resultat, men jag använder den åtminstone som en vägledning i detta fall för att välja ut en "lämplig" orange.
View attachment 7023
Titeln leker jag lite med och ser vad jag kan göra samtidigt som jag hoppas att strecken kan skapa en intressant bild på fram- och baksidan. Jag balanserar även baksidesbilden, tar tillbaka den till originalstorlek och lägger dit en gradient till höger för att få den smälta samman med ryggfärgen. Inte helt nöjd och när jag inte är nöjd, så brukar jag göra någonting större.
View attachment 7024
Jag behåller allting i mångt och mycket men gör allting större. Låter titeln vara marginaljusterad (typ) och försöker framhäva "öppna" som om det vore något jag vill skrika till läsaren. Kinden skapar en naturlig lucka så jag placerar titeln där. Baksidan rekonstruerar jag för att få lite mer tyngt när skeppet kraschar och jag sätter texten något närmare bilden än överkanten för att få dem att höra ihop.
Nåja, kan ge dig lite vägledning i alla fall.