Men överlag tycker jag att allt utöver en grundbok är lyx.
Det är en världsbild som är som gjord för att rättfärdiga och normalisera Fria Ligans strategi.
Min egen åsikt är att jag har tio (tjugo?) gånger fler grundregler än vad jag någonsin kommer använda mig av eller ens prova. Det jag behöver är maffiga detaljerade välskrivna äventyrsmoduler och kampanjer, med rika illustrationer, kartor och handouts.
En utgivning med grundbok efter grundbok tycker jag är väldigt synd. Då säljer man ju det lätta. Man uppfinner och paketerar om hjulet om och om igen. Till nästintill ingen nytta för min del.
Det jag behöver och är villig öppna plånboken för är istället det svåra - att ta en inspirerande kampanjidé och föra den hela vägen fram från "scenariofrö" till färdigt och välfyllt äventyr (definierade platser, fullödiga SLPer, kapitel efter kapitel med utforskning, action och sociala intriger!) redo för mig att läsas in och spelledas.
Som Warhammer's
Enemy Within, Call of Cthulhu's
Masks of Nyarlathotep eller
Horror on the Orient Express, eller vårt eget svenska
Undergångens Arvtagare till MUA.
Tre exempel på utgivare som inte av en slump även skapat rika långa produktlinjer till respektive regelbok