En närliggande sak som jag tycker inverkar menligt vid improvisation är godtycke och orättvisa.
I "vad är sant" tråden pratade jag en del om "trovärdighetshierarkin" och att man tenderar att acceptera omständigheterna mer om man vet att det finns beskrivet i ett färdigt äventyr, ett tryckt sånt eller rent av i reglerna.
Det blir lätt att man tycker att spelledaren ger för enkla eller för svåra utmaningar om man vet att det är improviserat. Att det känns orättvist om man får utmaningar som passar de olika rollpersonerna/spelarna olika bra, eller om ens försök till lösning bara utgår från spelledarens bedömning. I synnerhet om spelarna drabbas olika (vilket de normalt sett gör i t.ex. ett köpt äventyr). Ofta kan spelarna uppleva att spelledaren låter dem utsättas för risk, misslyckas eller dö bara för att jävlas, även om det inte är så.
Jag tycker t.ex. att det är mer oproblematiskt att döda hela gruppen beroende på situationer och motståndare som står i ett köpt äventyr, än att jag själv hittar på nåt som för dem alla dödade. Och nästan alla spelare jag spelat med upplever jag har samma inställning.
Ett förberett äventyr ger helt enkelt legitimitet åt de skeenden som händer under spel.
//EvilSpook