Jag tänker att punkt två mest är ett problem när man spelar äventyr där det finns vissa kompetensområden som absolut måste finnas för att ett uppdrag ska kunna klaras… för annars är det ju bara att hitta en annan lösning. Alla spel jag räknade upp tycker jag medger att de flesta problem löses på många olika sätt, rent genremässigt. Om spelledaren designar äventyr på så sätt att de kräver en viss rollperson för att kunna lösas… då är det väl så. Så gör inte det =)
Du har såklart rätt, men...
1) Ett bortfall av 1-2 rollpersoner handlar inte bara om att man plötsligt saknar vissa förmågor (magiker) utan också om att gruppen blir väsentligt svagare. Det kan innebära att spelarna får blir försiktigare, eller att SL får runda av äventyret/prepen i hörnen. Jag tror inte alla riktigt håller med om att man ska spela så, men vi är alla medvetna om att ex.vis D&D 5e har regler för "encounter building", och det handlar hur man än vänder och vrider på det om att anpassa äventyret efter rollpersonernas kapacitet.
2) Jag förbereder normalt 1 äventyr åt gången, så spelar vi det och så ser vi vart det leder. Rollpersonerna kanske åker över havet, eller inte. De kanske allierar sig med baronen, eller slår ihjäl honom. Så självklart anpassar jag äventyren efter rollpersonerna. Inte bara: "Kalle spelar en tjuv så det måste finnas ett lås att dyrka". Utan också "Kalles rollperson Karolus giftmördade baronen (i förra äventyret), nur har Karolus skaffat sig fiender som...". Om Kalle inte dyker upp så funkar inte den "reaktion" som baronens släkt svarar med, som ett äventyr. I varje fall inte med kort varsel. Jag ser detta som ett sätt att spelarna är medberättande - att deras handlingar faktiskt får konsekvenser för fortsättningen - de kan påverka sin egen berättelse på riktigt.