Under Ravnica-kampanjen (D&D 5E) blev det en stor uppgörelse mellan rollpersonerna och en korrumperad gren av gillet Dimir, som är det hemliga skummisgillet som ägnar sig åt spioneri och dylikt. I uppgörelsen kommer en person som varit hemlig kontaktperson för några av rollpersonerna och hon har med sig ett helt gäng vampyrer. Tillsammans med rollpersonerna finns även staden Ravnicas kanske enskilt viktigaste individ - Jace Beleren - som kallas för "The Living Guildpact" - och är den person som gör att det magiska arrangemang som tvingar gillena att inte bara rakt av mörda varandra fungera. Givetvis är han tillbörligt mäktig, med en lista spells som skulle göra vilken vän av ordning som helst avundsjuk.
Men nu tågar vampyrerna in och deras sikte är inställt helt och hållet på denna Jace. Men rollpersonerna är redo. Initiativ rullas, Jace hamnar absolut sist av alla. Flera vampyrer tar chansen, kastar sig fram och börjar gnaga i sig Jace. Ingen fara riktigt än, men han förlorar c:a 10% av sina hp i första rundan. (En notis om detta encounter är att det befinner sig inom ramarna för Deadly i ren xp-budget, vilket såhär framåt level 4-5 inte är särskilt farligt för en grupp på åtta rollpersoner. De har oddsen på sin sida.)
En av gruppens medlemmar är hur som helst Wizard och får för sig att kasta en Fear för att beröva vampyrerna agens en stund, så gruppens krigare kan sparka deras arslen. Denna spell gör att alla personer inom en viss radie måste slå ett save. Misslyckas detta save så kommer de göra vad som helst för att fly från den Wizard som la Fear. När denna spell läggs får du också välja ett antal individer som blir immuna mot den, och spelaren väljer de andra spelarnas rollpersoner, för hen resonerar att Jace har en skitbra save (det har han).
Men Jace misslyckas med sin save genom att slå sin andra etta (första var för initiativet), och som kartan ser ut resulterar det i att alla vampyrer och Jace springer ut genom lokalens enda ingång, och hamnar tillsammans i en stor klump i en sorts vestibul, där de flesta av dem (inklusive Jace) lyckas med sina nya saves. So far, so good, eftersom alla vampyrer blev av med sina turns. Under tiden är de andra rollpersonerna upptagna med att rensa upp bland övriga vampyrer (det var ett 10-tal vampyrer totalt, så mer än tillräckligt för alla att ha fullt upp.)
När vampyrerna i vestibulen återfår sinnena börjar de gnaga på Jace
igen, som står där fint serverad, och Jace är som sagt sist, så nu när det är framåt runda 3-4 där alla vampyrer och Jace inte är rädda längre, så är det en rollperson som får för sig att lägga
Fog som täcker vestibulen. Resultatet är att ingen ser någonting överhuvudtaget, och börjar treva sig runt i dimman för att hitta och rädda Jace.
Jace själv, som är sist i initiativordningen, har blivit helt lamslagen eftersom nästan alla hans spells kräver att han
ser sina mål... Och det har dimman effektivt klippt av. Vampyrerna däremot kan fortsätta gnaga på honom, även om det sker med disadvantage. Det här fortsätter ett tag, till dess rollpersonerna trevat sig in i dimman på måfå, och spelaren som la dimman tar bort den.
Då ligger Jace där, tömd på blod, och The Living Guildpact är död... Helt och hållet på grund av initiativordningen och spelarnas val av spells.
I anteckningarna kunde den elaka sidans mål "Kill Jace Beleren" checkas av...
Jace Beleren, R.I.P