Mörk framtid, yo!
Cyberpunk Red Core Rulebook
Tjock bok i hårdpärm med innehåll i fyrfärg. Bilderna i boken är skitsnygga och min halvkvalificerade gissning är att det delvis rör sig om concept art från det digitala spelet,
Cyberpunk 2077. Om inte ren concept art så av samma tecknare. Men samtidigt är inte cyberpunk precis ovanlig som tema för illustrationer tecknare kan göra för sina privata portfolios på ArtStation och liknande, så det kan även bara röra sig om en varierad kompott inköpt grafik. Hur som helst håller den konsekvent hög kvalitet.
Vi får ett förord av Mike Pondsmith, som verkar vara en både omtyckt och ogillad figur i den amerikanska rollspelsvärlden. Omtyckt som en stark profil och för sitt minst sagt gedigna spelskapande:
Castle Falkenstein, Cyberpunk, Mekton, Fuzion-reglerna
, med mera. Han har även jobbat med flertalet digitala spel, bland annat det kortlivade
The Matrix Online. Mindre omtyckt för att han inte höll det som lovades i sin
Kickstarter för Mekton Zero, även om alla backare fick tillbaka sina pengar. Han brukar presentera sig som "the guy who killed your cyberpunk character", och skriver under på det sättet efter förordet också.
Förordet är en inblick i
Cyberpunk-rollspelets historia och nämner även den digitala tolkningen och vad den inneburit för detta rollspel.
Men nog om det. Vad tusan hittar vi i denna regelbok egentligen?
Never Fade Away
En berättelse som sparkar igång rollspelet med extremt högt tempo. Johnny Silverhand har följt med som exempelkaraktär ända sedan första utgåvans dagar och han gör sitt jobb med bravur även här. Det blir intressant att tänka sig hur två olika typer av rollspel ser ut, dock. I
Cyberpunk 2077, med sitt digitala media, är Johnny Silverhand en etablerad karaktär. I den här boken tolkar jag personligen honom som ett exempel. Något du kan sträva efter själv. Om du vill. Men det kan lika gärna vara del av rollspelets canon, på det sätt
Cyberpunk 2020 hanterade det. Hur det faktiskt är tänkt får någon annan avgöra. Men jag läser det som högt tempo och höga insatser.
Folk kommer dö när ni spelar
Cyberpunk Red. Identiteter kommer laddas upp. Netrunners kommer hacka saker. Kyparn, det är cyberpunk i mitt
Cyberpunk.
View from the Edge
Det här är en liten överblick över vad boken kommer erbjuda. Den är presenterad på ett lite intressant sätt, där flera illlustrationer hänvisar vidare till senare uppslag om du vill läsa något särskilt. Exempelvis, "Want to know about netrunning? Skip to page 195", och "Want to know about drugs? Skip to page 227".
Det ger också en snarlik överblick som tidiga kapitel i världsboken som följde med hoppstarten. Du får sedan en "Tabletop RPG Primer" som introducerar dig till vad rollspel är och vad en rollperson är på ett par sidor. Jag gillar hur det är skrivet. Rappt, kaxigt, och rakt av väldigt passande för både genre och stil. Inte helt olikt hur första utgåvan känns att läsa men såklart med 30 års språklig och rollspelig utveckling.
Det sista du får är Streetslang, som också till största delen (om inte helt och hållet) känns igen från hoppstarten.
Soul and the New Machine
Det här kapitlet är rollpersonskapitlet, och jag älskar hur det börjar.
It's always personal. Och givetvis de tre klassiska grundpelarna, Style Over Substance, Attitude is Everything, och Live on the Edge. Hittills är det hoppstarten som upprepas och faktiskt lika kortfattat och rappt som där.
Men sen börjar vi få det utlovade extra köttet, i form av de tio Roles som går att välja. Varje har en specialförmåga ("Role Ability") som börjar på 4. Spelet förklarar inte vad detta innebär än, men fyran representerar hur många år du redan ägnat dig åt din roll.
Cyberpunk Reds tio roller - avbildade på bästa tänkbara multikulturella och hyggligt diversifierade sätt.
Rockerboys, är rock-and-rollers som använder konst och retorik för att slåss mot etablissemanget. Rockerboys kan få folk att göra saker. Tänk uppvigling. Om de sedan är kultledare eller faktiska musiker är lite sak samma - men det är ren skär karisma som är deras grej.
Solos, är elitens hyrbössor. Livvakter, mördare, och så vidare. Har du tillräckligt med eddies (Eurodollars) så pröjsar du en solo för att skydda dig. Solos får distribuera sina Role Ability-poäng mellan lite olika saker, som representation av stridsvana och kan anpassa detta inför varje strid.
Netrunners, använder sina decks för att koppla in sig och hacka shit och bränna folks hjärnor. Himlen är färgad som television och du kan vara Case. Interface är en netrunners Role Ability, och låter dem koppla upp sig och hacka shit.
Techs, är uppfinnare och mekanikninjor. De som gör att all shit funkar. Techs har som förmåga att bygga, modifiera, uppgradera, och reparera saker. Något som de får välja specialiseringar av när de ökar sin Role Ability.
Medtechs, lappar ihop folk och cybernetik istället för prylar. En Medtech kan hålla dig vid liv när du rimligtvis borde vara stendöd, och får specialisera sig likt en vanlig Tech, men på kirurgiska ingrepp och annat lite köttigare.
Medias, är influencers, stjärnor, och reportrar som riskerar sina liv för sanningen eller för ära och berömmelse. Det lite komiska, med influencers och modern diskussion kring media, är att Medias har trovärdighet (Credibility) som Role Ability. Denna låter dem hänga med på vad som händer, få tillgång till svårtillträdda platser, och ha tillgång till att påverka folk i etern.
Execs, företagare som kämpar för att återinföra företagens välde. Execs ägnar sig åt Teamwork, vilket låter dem komponera teams och uppnå mål. Exakt vad detta innebär regeltekniskt nämns inte än, men folk i ett team har både ohemliga och hemliga saker för sig. OCH de får gratis boende.
Lawmen, de som försöker vara lagen i det laglösa landet. En Lawman kan kalla in förstärkningar när det behövs. Tyngden på dessa förstärkningar beror på lagmannens grad.
Fixers, organiserar saker och kränger information på gatans marknad. De har kontakter på den svarta marknaden och kan både kränga och få fram de resurser som behövs vid behov.
Nomads, smugglar saker, anfaller andra som smugglar saker, och både gör så att världens logistik hålls samman och att den ibland havererar. Nomader får tillgång till tuffa fordon när de ökar sin Role Abiliy - Moto.
När du skapar din rollperson finns tre sätt, som i boken är markerade med röda "tags" i kanten av sidan för att göra det lättare att hitta rätt i boken.
Du har
Streetrat-metoden, som innebär att du väljer en färdig mall, gör ett par enkla val, och sen kör. Väldigt likt hur det funkar i hoppstarten, förutom att denna bok har en mycket mer omfattande Lifepath.
Edgerunner-varianten är att du rullar tärning på tabeller för att slumpa fram hela din rollperson. Samma tabeller och system används som för
Streetrat, mer eller mindre, men du struntar i att bara välja en mall och du räknar ut dina stats lite annorlunda.
Complete Package-varianten innebär att du väljer saker och bygger din rollperson med poäng. Det tar mycket längre tid, men anses av boken vara det mest "kraftfulla" sättet.